Purre
Vilken utav alla dosor ska man välja att montera i en ytongvägg?
Har kollat på elbutik och hittat dosor för ingjutning som måste vara det närmaste eller är jag helt fel ute då? Enda "problemet" är hålsågen till en ytongvägg om man ska satsa på en vanlig för trä och hoppas den håller för de hål man ska göra. Slänga ut 1500 på tre hålsågar känns inte riktigt värt det.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216345&search_page=
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216350&search_page=
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=216724&search_page=

eller ska man köra på rot-dosa trots ytongvägg och man får endå spackla efteråt oavsett val av dosa?

i övrigt blir det flexslang som är godkänd för ingjutning
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=227767&search_page=

flexslangen behöver inte vara godkänd för ingjutning om du "bara" skall putsa in den.

Det gäller om man gjuter in den i/på "valv".

Är det apparatdosor du menar, för vägguttag och strömbrytare tycker jag du skall köpa dem på Classes. Kostar ca 25:- st, billigare än de du hänvisar till. Hålsåg kan du hoppa över. Har du en vanlig borrmaskin, använd den. Kan du ställa borrdjupet är det toppen. Rita av dosan på väggen och borra en massa hål. Ta sedan ett stämjärn och pillra bort ytongen så du får in dosan. Ytongen är väldigt lätt att bearbeta. Det går faktiskt att borra för hand med stämjärnet också om du inte har någon borrmaskin och det inte är för många dosor du skall montera.

Purre skrev:
eller ska man köra på rot-dosa trots ytongvägg och man får endå spackla efteråt oavsett val av dosa?
[/url]

Alltså spackla lär du får göra vilken dosa du än använder, du måste göra hålet en bra bit större än dosan för att kunna trycka in slangarna i sina anslutningar.
Håller med ovanstående talare om att köpa billigare dosor vart som helst.
De där 2 översta dosorna är precis som vilka Eljo dosor som helst, enda skillnaden är att dessa har grova täcklock med tillhörande spik, de är tänkta att spikas fast i en form till vägg som ska gjutas. I övrigt är det inget speciellt med dom.

Rot dosor behöver du inte använda, de är special för infällnad i regelväggar i efterhand.
Kör med 'blå apparatdosa' eller liknande.

139180-3.jpg

Eller grön...

eller gul...

jaja eller röd...

han fattar nog vinken :P

Ser att den där är blå-grön, finns det blå-gul också så man kan visa att det är gjort efter svenska regler?

Apropå att hacka i väggar och pilla med dosor. Är det tillåtet att låta ett gammalt pansar-/plåt-rör gå in i en ny fin plastdosa med lämplig studs/tätning?

Kan inte förstå varför det inte skulle vara tillåtet. Det måste väl vara bättre att gjuta in en ny apparatdosa i stället för de gamla där brytare och framför allt vägguttagen tenderar att följa med ut när man drar ur sladden. Men som sagt, jag är ingen elektriker, bara egna tankar/åsikter.

Purre
Har tänkt mig att dra till fläkt/mikro, 3 bänkuttag, spis, ugn, kyl/frys, belysning så det blir ett antal dosor som ska in i väggen iaf. Kanske någon mer men det är de jag kom på nu på rakarm iaf.
Vinkelslip med kapskiva för sten/betong får jag låna över en helg gratis så det ska inte vara något problem iaf. Visst tar sin lilla tid men det är gratis istället för att leta fräs.

Vad skiljer förövrigt de blå dosorna mot övriga dosor?

Om det är Malmbergs blå/gröna dosor är det en skitdosa, vi köpte några för att testa och jag kan bara säga - inte bra-.

Purre skrev:
Vad skiljer förövrigt de blå dosorna mot övriga dosor?
Inte mycket, det enda som spelar roll ör om de är 13 eller 26mm, är de 26mm så ligger anslutningarna djupare dvs du får bila djupare där slangen ska ansluta. (gjorda för 1 eller 2 lager gips)

elmont skrev:
Om det är Malmbergs blå/gröna dosor är det en skitdosa, vi köpte några för att testa och jag kan bara säga - inte bra-.
Fast ärligt talat vem bryr sig när det gäller ett par stycken man ska bila in i en vägg?
Själv hade jag i alla fall låtit priset bestämma om det vart hemma hos mig, ingen mening med att betala tredubbla för Eljos som man klipper av stussar på ändå.

Skillnaden kanske blir lite klarare när det blir svårigheter med att sätta in apparater eller när dosskruvarna inte drar för det är gängpaj i hålen. Men det är klart att dom billigare idealplast dosorna drar väl iväg bortåt 20-25:-

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.