När vi flyttade till vårt 2 plans radhus så fanns en gammal trådad dörrklocka med en trasig transformator i elskåpet. Till det hade det tidigare varit kopplat en ljudsignas på övervåningen och en porttelefon, inget av det fungerade längre. Vi bytte till en trådlös dörrklocka. Tyvärr så fungerade den dåligt i kyla och nu funderar jag på att byta.

Till saken hör att jag skulle vilja ha ljudsignal både upp och nere, eftersom vi har alla rummen vi vistas i på ovanvåningen. Oftast hör man inte heller som gäst när man ringer på dörren om bara signalen är på övervåningen.

Enkel installation vore att sätta en trådlös knapp vid dörren och två mottagare, en uppe och en nere. Finns det någon som fungerar trots temperaturer under -20 grader?

Mest driftsäkert är att dra ny ringledning från en mekanisk knapp till elskåpet i befintlig ledning, installera en transformator och förhoppningsvis kunna parallellkoppla två signaler och placera en på övervåningen.

Tips?

Tips 1: Montera den trådlösa sändaren inomhus. Jag gjorde en sådan lösning en gång, sändaren stoppade jag in i den icke fungerande dörrklockan.
Tips 2: Fixa till befintlig ringledningssystem.
Tips 3: Köp något kvalitetssystem för trådlösa ringklockor. Honeywell har har ett system som kanske står pall för minusgrader.

Fixa till befintlig ringklocka så att det ringer på nedre våningen.
Sen kan du köpa en "ljudrepeater" (i brist på bättre ord). Den snappar upp ljudet från ringklockan och upprepar det på andra våningen.

Fujim Fujim skrev:
Sen kan du köpa en "ljudrepeater" (i brist på bättre ord).
Hej
Har du tips på vad jag ska söka på för att hitta en sådan?

S Thomas82 skrev:
Hej
Har du tips på vad jag ska söka på för att hitta en sådan?
Oj. Jag vet bara att en del hörselskadade har sådan teknik. Tänker att det borde finnas för kommersiellt bruk också.
Hrf hörteknik kanske? Men tänker att det även kan vara något som Kjell Company eller teknikmagasinet kan ha.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.