Ska bygga ett hörnskafferi och funderar på att göra väggen rundad (se enkel första skiss). Lite pga skafferiet kommer sitta emellan ett hörn och ett högskåp kan jag välja radien själv. Tänker också att väggen kan få vara rundad på utsidan och rak på insidan för att göra livet enklare.

Alltså en budgetvariant av denna dörr:
https://linvisibile.com/products/curved-hinged-door/

Tänker klä väggen och dörren med ribbor eller halv/kvartsstavar så behöver inte vara perfekt under.

Tänker om man utgår ifrån en standarddörr och bygger på med månformade liggande spant, klär med mdf eller kork och sedan stående ribbor (tänk akustikpanel).

Fundera också på hur man gör på väggen runt om. Samma konstruktion eller finns någon bra böjbar väggbeklädning?

Någon som har några bra idéer eller gjort något liknande själv?

• Inredningsskiss, rundad hörnhylla, modern stil, inbyggd skärm och skrivbordsyta, ljust rum, papper, genomskinligt linjaltecken, anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen bygger du med stålreglar och gips. Det finns speciella skenor för svängda väggar. Sedan reglarna som kan vara av trä om du hellre vill ha det som du klär med 6mm som är böjbar i 2 eller 3 lager.
Dörren hade jag köpt en billig och och sågat nästan igenom på höjden för att kunna böja den klä sedan utsidan med 4mm plywood. Du kan även ha plywood i väggen om du önskar.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Väggen bygger du med stålreglar och gips. Det finns speciella skenor för svängda väggar. Sedan reglarna som kan vara av trä om du hellre vill ha det som du klär med 6mm som är böjbar i 2 eller 3 lager.
Dörren hade jag köpt en billig och och sågat nästan igenom på höjden för att kunna böja den klä sedan utsidan med 4mm plywood. Du kan även ha plywood i väggen om du önskar.
Aha, böja dörr skulle kunna vara en idé men frågan är hur man stabiliserar den? Är inte risken att den blir alldeles fladdrig? Eller skev för den delen…
Och funderar på hur man löser karmen. Tänker framförallt på överstycket.

Om jag bygger med träreglar, menar du att man tar lager med 6mm renoveringsgips då? Eller något annat material?

Du slår i träkilar i springorna som blir i dörren och limmar dessa. Du skall alltså inte såga igenom skivan på insidan. På utsidan limmar du och spikar en 4mm plywood som hjälper till att staga upp dörren. Överstycket på karmen kan du göra lika som dörren men det bästa är att tillverka ett nytt. Du tar bara en tillräckligt bred regel och kapar till rätt radie.
Väggen klär du med gips eller vad du vill för tunn skiva.
Jag är urusel på att förklara så ställ mer frågor om du undrar över något

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du slår i träkilar i springorna som blir i dörren och limmar dessa. Du skall alltså inte såga igenom skivan på insidan. På utsidan limmar du och spikar en 4mm plywood som hjälper till att staga upp dörren. Överstycket på karmen kan du göra lika som dörren men det bästa är att tillverka ett nytt. Du tar bara en tillräckligt bred regel och kapar till rätt radie.
Väggen klär du med gips eller vad du vill för tunn skiva.
Jag är urusel på att förklara så ställ mer frågor om du undrar över något
Tänker bara att risken är stor för att man inte får till en kil tillräckligt djupt eller för grunt och att det blir att det börjar sticka. 0,5 grad fel för några mm i andra ändan. Hur säkerställer man formen?

Du har ju ditt överstycke till karmen som form så du kan såga till fler mallar om du behöver

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.