Hej,

Småsaker som ska ordnas med och har nu kommit till dörren som hånar mig varje gång jag går förbi…

Badrumsdörren går inte att stänga lätt och ledigt utan tar i dörrkarmen varje gång.

De två första bilderna visar nuläget, och de två sista visar hur det bör ser ut som jag får till genom att lyfta dörren något med hjälp av handtaget.

Då jag gett mig i kast med det ngt oengagerat förut återgår dörren till nuvarande läge så fort jag släpper dörren från ”upplyft läge” och har inte hjälpt att ta bort dörr och lossa/skruva åt etc. På sista bilden ser man övre gångjärnet som knasar och det är alltså inte att själva järnet ska in längre in i dörrens hållhake utan snarare att själva gångjärnet glider några mm ut från där den bör vara.

Är det bara att byta gångjärnen, eller kan man göra ngt åt det med de vi har?

• En vit badrumsdörr som tar i karmen och inte stänger korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörr med gångjärn som behöver justeras då det tar emot mot dörrkarmen.
    Skapa konto
  • Bild på en badrumsdörr som tar i dörrkarmen och inte kan stängas lätt.
    Skapa konto
  • Dörr med öppet gångjärn som behöver justering för att slutas korrekt.
    Skapa konto
  • Dörrens övre gångjärn som inte passar korrekt, vilket leder till att dörren tar i karmen.
    Skapa konto
En del innerdörrars gångjärn har en insex skruv under i från som du höjer tappen med i gångjärnen
Prova annars med en gångjärn knäckare om du har en sådan i bland räcker det med att knäcka det övre gångjärnen se bara till att ha rätt storlek det finns minst två olika verktyg

• Gilla
svare
  • Laddar…
J Jesper mångsysslare skrev:
En del innerdörrars gångjärn har en insex skruv under i från som du höjer tappen med i gångjärnen
Prova annars med en gångjärn knäckare om du har en sådan i bland räcker det med att knäcka det övre gångjärnen se bara till att ha rätt storlek det finns minst två olika verktyg
Verkar inte finnas ngn sådan skruv (kanske där jag lagt pilen isf?) gamla beslag så inte säkert det finns

Tog en kort video också för att visa vad jag menar att den nästan rör sig i sidled (som att gångjärnet ”släppt taget lite” och inte är lika ”tight” som den borde vara

• Gångjärn på en skåpdörr som visar slitage, med en pil pekande på möjlig skruvplats.
    Skapa konto
  • Närbild av ett gammalt dörrgångjärn med en röd pil som pekar på en möjlig skruvplats.
    Skapa konto

Bästa svaret

Prova då med en gångjärn knäckare ev biltema har en för 59.90

• Gilla
svare
  • Laddar…
Prova då med en gångjärn knäckare ev biltema har en för 59.90
Sökte nu på gångjärnsriktare - det är ju exakt vad jag behöver, hur ofta händer det 😊

Underbart tack för hjälpen 🥳🤝

Jag har haft exakt samma problem med likadana gångjärn. Min dörr var gjord av papp/spånskiva vilket resulterat i att skruvarna jobbat sig ut ur dörren med tiden och glapp mot gångjärnet uppstod vilket gjorde att dörren hängde. Jag spände skruvarna och då blev gångjärnet stumt och dörren gick att stänga utan problem. Tyvärr återkom problemet några veckor senare och då läste jag det genom att bytta till längre skruv så att de nya skruvarna verkligen hade något att ta i. Återstår att se hur länge detta håller men nu tror jag att jag löst problemet för de kommande 5-10 åren iaf.

• Gilla
svare
  • Laddar…
Hej igen kolla bara så att du får rätt storlek
de jag har har en storlek i varje ände du ska nog ha den minsta de större brukar vara till ytterdörrar

• Gilla
svare
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Jag har haft exakt samma problem med likadana gångjärn. Min dörr var gjord av papp/spånskiva vilket resulterat i att skruvarna jobbat sig ut ur dörren med tiden och glapp mot gångjärnet uppstod vilket gjorde att dörren hängde. Jag spände skruvarna och då blev gångjärnet stumt och dörren gick att stänga utan problem. Tyvärr återkom problemet några veckor senare och då läste jag det genom att bytta till längre skruv så att de nya skruvarna verkligen hade något att ta i. Återstår att se hur länge detta håller men nu tror jag att jag löst problemet för de kommande 5-10 åren iaf.
Tack mkt bra tips

Jag kirrar en gångjärnsriktare och testar och sedan blir det längre skruv :) oavsett får jag en ny leksak till förrådet och vem vet kanske slipper jag höra att ”du, dörren är sönder ni får byta den” var och varannat besök 😂

Hej igen skulle du få för dig att byta gångjärn
Köp då justerbara varianten jag bytte på en dörr och de passade perfekt där de gamla satt

• Gilla
svare
  • Laddar…
S svare skrev:
Tack mkt bra tips

Jag kirrar en gångjärnsriktare och testar och sedan blir det längre skruv :) oavsett får jag en ny leksak till förrådet och vem vet kanske slipper jag höra att ”du, dörren är sönder ni får byta den” var och varannat besök 😂
Jag tror inte du kan använda en gångjärnsriktare på den typen av gångjärn och skulle du försöka är risken nog stor att du knäcker gångjärnet eller drar ut det från dörren. Gångjärnsriktare är för ”gammaldags” gångjärn.

• Gilla
svare
  • Laddar…
Hej igen skulle du få för dig att byta gångjärn
Köp då justerbara varianten jag bytte på en dörr och de passade perfekt där de gamla satt
Som total novis vad pratar vi då för några - förstår det är sådan med insexnyckel men är det ngn speciell typ eller mått jag behöver måtta mot?

C Chokladmonster skrev:
Jag tror inte du kan använda en gångjärnsriktare på den typen av gångjärn och skulle du försöka är risken nog stor att du knäcker gångjärnet eller drar ut det från dörren. Gångjärnsriktare är för ”gammaldags” gångjärn.
Ah du kan ha rätt, förstår vad du menar. Vi testar för 60 spänn och är lite försiktiga. Skulle det inte funka så testar vi skruvarna då jag nog har liknande sorts dörr som du. Och i sista fallet byter vi väl gångjärn helt

• Gilla
Gunzo
  • Laddar…
S svare skrev:
Som total novis vad pratar vi då för några - förstår det är sådan med insexnyckel men är det ngn speciell typ eller mått jag behöver måtta mot?
Jag köpte Habos vita för 149kr som går att justera i höjdled med en insex nyckel
Googla på Habo justerbara symmetriska gångjärn så ser du de ser likadana ut

• Gilla
svare
  • Laddar…
Hoppas att du får ordning på dörren skriv när du löst problemet så att vi vet vilken metod det blev till slut

• Gilla
svare
  • Laddar…
Jag köpte Habos vita för 149kr som går att justera i höjdled med en insex nyckel
Googla på Habo justerbara symmetriska gångjärn så ser du de ser likadana ut
Hoppas att du får ordning på dörren skriv när du löst problemet så att vi vet vilken metod det blev till slut
Absolut det gör jag, tack igen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.