Byggahus.se
Status
Stängd
Oj, det var så kallad kontrafaktisk historieskrivning, eller för att citera DT: "Fake News".

Palestinierna kunde inte acceptera lösningen med ett Jerusalem under FN ledd neutral ledning, vilket i förläningen ledde till den arabiska koalitionens invasion. Israelerna däremot, accepterade FNs förslag, saxad text från deras premiärminister Ben Gurion :

"When we proclaimed the establishment of the renewed State of Israel, on 14 May 1948, we declared that, "The State of Israel will guarantee freedom of religion and conscience, of language, education and culture. It will safeguard the Holy Places of all religions. It will be loyal to the principles of the United Nations Charter." Accordingly, our delegation to the U.N. announced that Israel would honor all the existing rights regarding the holy places and sacred buildings in Jerusalem, assure freedom of worship and free access...to all the holy sites under its control, recognizing the rights of pilgrims of all religions and nations to visit their holy places and assuring freedom of movement for clergymen. We agreed to allow effective U.N. supervision of the holy places and the existing rights. "

Folke Bernadotte mördades av en sekt, Irgun, som inte var under israeliskt befäl.
Han skrev inte att det var Islaelisk arme som mördade Bernadote utan sionisterna. Sternligan eller Irgun var paramilitära sionistiska grupper.
"september 1948 mördade ett kommando ur Sternligan FN-sändebudet Folke Bernadotte i Jerusalem.[9][10] Attentatet godkändes av en ledningstrojka inom Sternligan med bland annat den blivande premiärministern Yitzhak Shamir, som övertagit det operativa ansvaret för gruppen efter Sterns död.[11] Mordet på Folke Bernadotte väckte stor uppståndelse och bidrog till att Sternligan förklarades olaglig i den nybildade staten Israel, varpå organisationen upplöstes"

För att inte skapa kaos har presidenterna med lite insikt före honom skjutit upp verkställandet två gånger per år ända sedan 1995.
Dels skulle man kunna säga att det långsiktigt kanske är bra med lite kaos? För någon påstod att tanken med detta är att ta bort hoppet för vissa grupper om att kunna återerövra staden. Kanske ett smart drag. Och att detta skulle leda till att förhandlingar senare kommer, som kan komma någon vart. Inte i år. utan om ett par år.
Sedan tror jag inte att fd presidenter har tänkt speciellt mycket på att inte skapa kaos.
Att invadera en massa olika länder och bomba, har inte varit speciellt genomtänkt.
Obama är den sämsta och mest blodtörstiga presidenten på länge. Han sägs också privat vara helt fixerad vid att ordna mera övervakning och att jaga visselblåsare. Antalet lagar mot dessa har exploderat under hans tid.
Att riva upp beslutet var heller inget bra alternativ. Då man skulle stöta sig med judarna både i USA och Israel.
Judarna styr i princip hela den amerikanska politiken. Så de är helt klart med på noterna här.
Det skulle kunna vara ett spel i nån sorts förhandling och att han tänker dra tillbaka erkännandet i utbyte mot något annat.
Tveksamt. Dels så är han själv ganska korkad, och de som styr han, behöver nog inte sådana metoder just här.
Annars är problem - reaktion - lösning ( Dialektet https://www.filosofer.se/hegel.html) det som normalt styr dagens politik. Om du önskar införa en skatt på badbaljor, så kan du ju börja prata om hur "farliga" de är i varje inslag på tv. Till slut kommer du att kunna säga att "allmänheten kräver ett förbud" Även om det inte är sant. Och du kommer med lösningen - Dock inte ett förbud, utan en skatt.

Alltså, det är fanimej skrämmande vilken attityd och känsla hela Trumps administrationen andas.
Nu menar dem alltså att Trump ska klara sig från vidare utredning om sexuella trakasserier för att frågan kom upp innan valet OCH eftersom Trump vann valet har det amerikanska folket röstat om även just det och de tycker frågan därmed är avgjord.

VA??? HUR tänker de? Det där är diktatur resonerande ju. Skippa allt med lagar och rättvisa, en annan ovidkommande "popularitets" röstning ska ge han frikort för alla brott?
"Jag är populär så jag får göra som jag vill?"

Jag vill undvika filtret som svensk press har, de kanske missar en del saker så jag försöker se presskonferenserna och uttalanden direkt från källan.

Pressekretaren, kan gått och väl få sig en känga, en journalist tar upp misstag som journalister gjort. Då nappar hon - det är en skillnad mellan att göra ärliga misstag och missleda amerikanska folket säger HON. DE missleder ju amerikanska folket varje dag - och de vet om det!

Som tex de skryter nu om att de skapat 2 miljoner nya jobb i USA och att alla kan vara överens om det är bättre nu än med Obama. Obama ska inte ha nåt erkännande. (Twitter-uttalanden)

MEN se bilden. Det skapades mer jobb under Obamas år vid makten....!

• Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill undvika filtret som svensk press har, de kanske missar en del saker så jag försöker se presskonferenserna och uttalanden direkt från källan.

Pressekretaren, kan gått och väl få sig en känga, en journalist tar upp misstag som journalister gjort. Då nappar hon - det är en skillnad mellan att göra ärliga misstag och missleda amerikanska folket säger HON. DE missleder ju amerikanska folket varje dag - och de vet om det!

Som tex de skryter nu om att de skapat 2 miljoner nya jobb i USA och att alla kan vara överens om det är bättre nu än med Obama. Obama ska inte ha nåt erkännande. (Twitter-uttalanden)

Om du drar ett streck från toppen av stapeln så ser du tydligt den fallande trenden. Dvs DT har precis samma resultat som Obama troligen skulle haft. Detta är långsiktiga trender, inget som man påverkar fort och snabbt. Jag tror de visar på att den amerikanska ekonomin är på fallrepet.
Ang anklagelserna så säger jag utan att veta vad som stämmer eller inte. Att de har försökt peta ner DT med allt möjligt och om det vore någon substans bakom anklagelserna så hade dessa kvinnor haft hela Clintons miljardorganisation bakom sig. Nu försöker de med en fuling. Och de få stå själva. Om det motbevisas så kastas ingen skit på demokraterna. Så, nej. Det är troligen ganska substanslösa saker.

En sak jag jag saknar i svensk press är Trumps angrep på läkemedelsindustrins höga läkemedelspriser.
Det är ju ett historiskt ställningstagande :surprised:
Men hans slutsats är inte oligopolisering, att stora amerikanska läkemedelsbolag köper upp och lägger ner konkurrenter, att man har dåliga avtal mellan vård och läkemedelsindustri.
Nej, det är övriga världen som köper amerikansk medicin för billigt och amerikanerna som betalar, som vanligt.
https://www.bloomberg.com/news/arti...k-on-u-s-drug-prices-sends-biotech-index-down

Om du drar ett streck från toppen av stapeln så ser du tydligt den fallande trenden. Dvs DT har precis samma resultat som Obama troligen skulle haft. Detta är långsiktiga trender, inget som man påverkar fort och snabbt. Jag tror de visar på att den amerikanska ekonomin är på fallrepet.
Ang anklagelserna så säger jag utan att veta vad som stämmer eller inte. Att de har försökt peta ner DT med allt möjligt och om det vore någon substans bakom anklagelserna så hade dessa kvinnor haft hela Clintons miljardorganisation bakom sig. Nu försöker de med en fuling. Och de få stå själva. Om det motbevisas så kastas ingen skit på demokraterna. Så, nej. Det är troligen ganska substanslösa saker.
Ser det inte som sannolikt att Demokraterna överhuvudtaget vill sättas i samband med dessa kvinnors berättelser. Det betyder inte att det inte finns substans bakom dem.

Minsta lilla antydan att de har "Clintons miljardorganisation bakom sig" skulle ju ta död på allt. Då skulle ju verkligen alla säga att det är påhittat av Clinton & Co.

Alltså HUR kan man INTE tro att det finns substans bakom deras berättelser?
Bara ta den inspelningen "grab´em by the pussy" inspelning som finns med Trump, det är ju typ ordagrant erkännande för vad dessa kvinnor utsatts för...

Att alla kvinnorna är 100% sanningsenliga tror jag kanske inte, det finns lycksökerskor överallt. Men att han är lite kvinnokarl, och trampat i klaveret några gånger är jag säker på.

Han har knappt blivit president för att skapa jobb. Det enda positiva jag har sett hittills av honom är att spela golf och käka hamburgare.

Inför valet så lovade DT att kämpa för HBTQ-personer, medan HC skulle ta in fler personer som skulle hota HBTQ-personernas friheter och värderingar. Han levererar på sitt vallöfte genom att dra bort lagar som ger HBTQ-personer rättigheter och nu ska de inte få vara med i försvarsmakten heller, även om Pentagon inte håller med. Det är ju fullständigt tokigt att Pentagon vill hota HBTQ-personernas frihet och värderingar genom att tillåta dem i försvarsmakten... Eller nått

Al Franken den demokratiska topp politiker som bekant avgick och uttalade sig så här på tv:
"I, of all people, am aware that there is some irony in the fact that I am leaving while a man who has bragged on tape about his history of sexual assault sits in the Oval Office