Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Vilket håll monteras denna på rätt sätt?!

:thinking:

[bild]
I flödesriktningen ... :thinking: :giggle:

Y Yrrol skrev:
Istället för muff och ett avloppsrör åt rätt håll, så vände dom på ett långt rör bak&fram och
pluggade på kröken...

Känner att det är okej att chansa på ställen man kan lätt rätta det men nu blir det under jord.

Gör det något, eller ska jag skynda mig och ändra det nu under helgen?

[bild]
Du kan ju alltid markera platsen när jorden läggs ovanpå. Så du vet var du ska gräva :)

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…

[bild]
Delen som böjer sig skall peka mot Mekka.

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…

[bild]
Nordväst till sydost. Är det istället en krök från sydväst till nordost ska en grå del användas.
Regnar det får däremot sydvästen placeras på huvudet, och har man verktygsbälte istf väst får man ha korv på mackorna istf ost.

• Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
  • Gilla
Tompen89
  • Laddar…

[bild]
Åt andra hållet

• Haha
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skjutmuffen har inget stopp för rörändarna i mitten, om jag inte missminner mig.

Själv var jag ganska noga med att sätta alla avloppsdelar åt "rätt håll". Men jag är hyggligt övertygad om att det inte spelar någon som helst praktisk roll.
Korrekt fall, och rätt monterade är det viktiga.
(Rätt monterade är tillsammans med glid så packningar inte vrider sig, helt ihopskjutna sen dra isär 5-10 mm för temperaturexpansion. Ett tips, markera med tuschpenna på delen som ska in i muffen så man är säker på att man lyckats få ihop det riktigt, inte att det bara har tagit stopp två cm in.)

När skiten runnit där i några år är säkerligen den lilla falsen där rören är skarvade helt fylld med något hårt onämnbart klägg, så att det som rinner därinne inte alls märker av några som helst skravar.
Här där jag verkar blir det anmärkning av kontrolanten vid filmning om inte rören är helt ihop

S
TS.
Har toaletten hållit måttet? :D

(Du kommer aldrig kunna släppa den här skarven helt med tanke på hur ofta den här tråden återuppstår :D )

• Gilla
sunnis
  • Laddar…
E
Lika bra du gör om det, dylikt har en tendens att börja läcka efter fem år och därefter eskalerar det bara.

Nu borde @Yrrol se att gräset är lite grönare just där skarven är. Det läcker!

Men man får se det som att glaset är halvfullt. Man får ju gratis gödning för gräset...

A andersda skrev:
Nu borde @Yrrol se att gräset är lite grönare just där skarven är. Det läcker!

Men man får se det som att glaset är halvfullt. Man får ju gratis gödning för gräset...
Ja precis. Gödning är bra. Ända tills röret spricker och man får en brun gejser rakt genom gräsmattan.
Men det är ingen fara, det brukar ta en 5-6 år innan det händer. Oftast strax innan tjälen sätter sig dessutom.

Dannnnnnne
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Om det nu inte spelar någon roll, som andra påpekar, det finns ju skjutmuffar. Varför finns då denna mackapär?
[länk]
Är den tänkt att användas inomhus till skillnad från vid förläggning i mark?
Ersättningsmuff en använder du som muff invändigt på ett 110 rör.
Om nån Jocke kört på ett avloppsstick med liften och röret måste kapas intil golv så fungerar den som muff

S
S SueCia skrev:
Fan va synd att jag inte såg tråden tidigare, jag är rörmokare och kan bara säga att du kommer få stopp i avloppet nästan direkt, kanten kommer att stoppa upp toapapperet som bara byggs på allt högre och till sist är det stopp med fontäner i golvbrunnarna som resultat.

Skämt åsido, det är fullständigt lungt. Tänk hur en dubbelmuff fungerar, den ena änden är exakt likadan som ett "felvänt" avloppsrör.

Jag är alltså inte rörmokare! Vill bara förtydliga, men jag är jävligt bra på att tänka logiskt! :)
Men helvete vad nervös jag blev när jag började läsa det här inlägget... Skrivet av mig, att jag var rörmokare... Fan skulle jag hitta på något sånt för? Blev nästan svettig :D

• Gilla
HuvudetPaSpiken
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om det fanns ett "rätt" och "fel" håll, skulle inte dubbelmuffade rördelar existera. Förr i tiden när man hade Höganäsrör och gjutjärndelar spelade det roll, men inte med de senaste 40 årens avloppsdelar.

Ta det lugnt, öppna en pilsner och låt rörläggaren göra klart. :)
Men, ser jäkligt oprofessionellt ut! Varför göra fel?

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Men, ser jäkligt oprofessionellt ut! Varför göra fel?
Läs en gång till. Vadå oprofessionellt? Det finns inget fel att göra. Hade dubbelmuffar eller dubbelmuffade delar använts någonstans blir man ju tvingad att göra ”fel” med korrekt montering. 😎

Orange plastkoppling i T-form med tre öppningar för rörmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd plastdetalj med böjd vinkel, använd för rörkoppling, med tätningsring synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.