70 278 läst ·
59 svar
70k läst
59 svar
dom satte ett avloppsrör bak&fram, gör det något?
Du kan ju alltid markera platsen när jorden läggs ovanpå. Så du vet var du ska grävaY Yrrol skrev:
Om det nu inte spelar någon roll, som andra påpekar, det finns ju skjutmuffar. Varför finns då denna mackapär?
https://www.rinkabyror.se/artikel/ersattningsmuff-110/
Är den tänkt att användas inomhus till skillnad från vid förläggning i mark?
https://www.rinkabyror.se/artikel/ersattningsmuff-110/
Är den tänkt att användas inomhus till skillnad från vid förläggning i mark?
Här där jag verkar blir det anmärkning av kontrolanten vid filmning om inte rören är helt ihopMikael_L skrev:
Skjutmuffen har inget stopp för rörändarna i mitten, om jag inte missminner mig.
Själv var jag ganska noga med att sätta alla avloppsdelar åt "rätt håll". Men jag är hyggligt övertygad om att det inte spelar någon som helst praktisk roll.
Korrekt fall, och rätt monterade är det viktiga.
(Rätt monterade är tillsammans med glid så packningar inte vrider sig, helt ihopskjutna sen dra isär 5-10 mm för temperaturexpansion. Ett tips, markera med tuschpenna på delen som ska in i muffen så man är säker på att man lyckats få ihop det riktigt, inte att det bara har tagit stopp två cm in.)
När skiten runnit där i några år är säkerligen den lilla falsen där rören är skarvade helt fylld med något hårt onämnbart klägg, så att det som rinner därinne inte alls märker av några som helst skravar.
Ja precis. Gödning är bra. Ända tills röret spricker och man får en brun gejser rakt genom gräsmattan.A andersda skrev:
Men det är ingen fara, det brukar ta en 5-6 år innan det händer. Oftast strax innan tjälen sätter sig dessutom.
Ersättningsmuff en använder du som muff invändigt på ett 110 rör.Fulkemisten skrev:
Om nån Jocke kört på ett avloppsstick med liften och röret måste kapas intil golv så fungerar den som muff
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 277 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 277 inlägg
Men helvete vad nervös jag blev när jag började läsa det här inlägget... Skrivet av mig, att jag var rörmokare... Fan skulle jag hitta på något sånt för? Blev nästan svettigS SueCia skrev:Fan va synd att jag inte såg tråden tidigare, jag är rörmokare och kan bara säga att du kommer få stopp i avloppet nästan direkt, kanten kommer att stoppa upp toapapperet som bara byggs på allt högre och till sist är det stopp med fontäner i golvbrunnarna som resultat.
Skämt åsido, det är fullständigt lungt. Tänk hur en dubbelmuff fungerar, den ena änden är exakt likadan som ett "felvänt" avloppsrör.
Jag är alltså inte rörmokare! Vill bara förtydliga, men jag är jävligt bra på att tänka logiskt!![]()
Men, ser jäkligt oprofessionellt ut! Varför göra fel?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 644 inlägg
Läs en gång till. Vadå oprofessionellt? Det finns inget fel att göra. Hade dubbelmuffar eller dubbelmuffade delar använts någonstans blir man ju tvingad att göra ”fel” med korrekt montering. 😎Christer G.V. skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det mest effektiva sättet att få bort svart mögel?
Övrigt husrelaterat -
Hjälp att bedöma åtgärder/kostnad
Köpa & Sälja hus -
Tål träd att man sätter skruv i dom?
Häckar, Buskar & Träd -
Bästa sättet att fylla upp runt avloppsrör i mark?
Grund & Markarbeten -
hjälp med att rangordna dom olika uppvärmesätten
Värme allmänt