Byggahus.se

Dolt fel? vad gör jag nu?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej Nu behöver jag lite råd, Grävfirma har varit här och grävt upp rör, Det visade sig att det saknades 1,5 m avloppsrör och dagvattnet var kopplat till avloppsvattnet, vilket man inte får göra. Detta borde såvitt jag förstår det vara ett dolt fel, Gubbarna som är här och tittar tycker detsamma , för inte kan det väl ligga på mitt ansvar som köpare att veta detta?

2 frågor

1 Dolt fel?
    2 Vad gör jag nu? hur går jag vidare? vem kontaktar jag nu?

är ny husägare och vi har bott här inte ens en månad

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Varför gräver ni?
    Var saknas avloppsröret?
    När är huset byggt?
    Från när får man inte ansluta dagvattnet till avloppsnätet?
    I många kommuner var det förr vanligt att dagvattnet var anslutet till avloppsnätet, både inom fastigheten och kommunens dagvatten-/gatubrunnar.

Bilder/skisser på där avloppsrör saknas skulle underlätta.

Finns/fanns det någon indikation på att avloppet och/eller dagvattnet inte skulle stämma?

3. L
    Medlem · Nivå 8
    Du säger att det saknades 1,5 m avloppsrör. Betyder det att avloppet bara rann rätt ut i marken, eller?

Angående dolt fel. Du säger att du grävt upp rören. Hade du även grävt upp rören ifall de varit kopplade som de skulle? Det jag menar är att eftersom du uppenbarligen tar bort de gamla rören och antar jag, ska lägga nya så hade du väl fått lägga nya även ifall de gamla var korrekt kopplade. Då har väl inte det eventuella dolda felet orsakat dig någon merkostnad, eller?

4. M
    Medlem Nivå 1
    avloppet rann ut i marken så att säga,

Det hela började med att det blev stopp i golvbrunnarna i huset. spolfirma konstaterade att de var sönder med kamera. Och det konstaterades även att jag blir tvungen att gräva upp rören för att kunna åtgärda.

Jag hade ju inte bytt rören alls om inte stoppet påträffats

5. M
    Medlem Nivå 1
    Grävfirman har dokumenterat och fotat allt hitintills och jag tänkte prata med förre ägaren nu idag för att fråga om vem som gjort arbetet med rören och när

6. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Från när är huset?
    Är det plaströr eller betongrör i marken?
    Är det plaströr eller gjutjärn inne i huset?

Är huset äldre än ca -70 och har (gråa) plaströr inne är avloppet antagligen utbytt.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Hus från 1916

Rör:
    från gatan betong ca 1 m därefter saknas rör 1,3 m nästa rör som påträffas är plaströr från 1993.Dessa rör går in i huset,

avloppsrören i huset är bytta av förre ägaren när han köpte huset, då var rören i huset gjutjärn övervåning, betong nedervåning plaströr utifrån, skarvat/tätat med betong så det lät som ett redigt fuskbygge såvitt jag förstår.

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Saknas verkligen avloppsrör en så lång bit?
    Är det inte som så att betongrören har implementerat ca 1,3 m, därav "avsaknad" av avloppsrör.
    Har föra ägaren bott i huset sedan avloppet byttes?
    Eftersom det är betongrör vid tomtgräns och första biten inne i källaren så har det garanterat varit betongrör hela vägen.
    Det kan vara som så att en bit av avloppsröret är relinerat, därav att det ser ut som plaströr.

Redigerat 5 mar 2015 19:02