Byggahus.se

Dolt fel trädäck?

1. Kaptensvillan
    Medlem · 2 inlägg

Kaptensvillan

Medlem
    4 kap 19 § Jordabalk. Lagen.nu. Där har du vad som gäller. Rekommenderar också att du studerar prejudicerande fall, om liknande situationer.

2. P
    Medlem · 87 inlägg

Peternow

Medlem
    Kan direkt säga att du inte kommer få det godkänt som dolda fel .
    Bara av det lilla du beskriver så har det gått att se med blotta ögat att det är tveksamt utfört ( inget mellanrum ) med konsekvens att vatten blir stående där .
    Jag skulle börja fundera riktigt noga på övrigt i huset är helt okej , med tanke på att säljaren gjort en sista minuten renovering på omtalande trall bara för att höja värdet , utan om att bry sig om att det utförs felaktigt.

• Laddar…
  3. R
    Bannad · Mellan Sverige · 137 inlägg

Rörmokaren84

Bannad
    Egentligen får väl ägaren innan bygga sin altan hur dem vill. De var väl inte direkt så att den inte var inspekter bar?

4. RompisKompis
    Renoveringsnovis · Mälaröarna · 79 inlägg

RompisKompis

Renoveringsnovis
    Tack, det har jag förstått nu.
    Du har helt rätt om att vara uppmärksam på övriga huset, där har vi som tur är bättre koll.

5. RompisKompis

RompisKompis

Renoveringsnovis
    Jag kom på det efter att jag skrev det men ville inte svamla alltför mycket.
    Du har helt rätt.

6. RompisKompis

RompisKompis

Renoveringsnovis
    näpp, det är lugnt.
    Jag litar på konsensusen av random internetfrämlingar.

7. U
    Medlem · 6 inlägg

Ubbe55

Medlem
    Din undersökningsskyldighet inför ett husköp är omfattande. Som tidigare sagts så är det svårt att se detta som ett dolt fel. Låter mer som om du är småsnål och gnetig

8. optimum
    Medlem · 5 309 inlägg
    Men det är fels sätt att lägga nytt trätrall på.
    Jag hade rivit upp och gjort nytt.

Men, betydligt mer orolig för om samma slarvers renoverat mer på huset. T.ex. renoverat badrum. Pillat med el.

9. RompisKompis

RompisKompis

Renoveringsnovis
    Som tidigare sagt så har jag fattat det och har absolut inga problem med det.
    Du får tycka det om du vill, spelar inte mig någon roll.
    ”A men durå?”

“redigerade lite som kunde varit provocerande och jag har inget behov av att gräla på internet.”

Redigerat 6 mar 15:41
  10. RompisKompis

RompisKompis

Renoveringsnovis
    Ska definitivt göra.
    De har gjort bägge, men där är vi på banan.
    Tack

• Laddar…
  11. T
    Husägare · värmlands län · 1 424 inlägg

tobbbias

Husägare
    Som många andra sagt så tror jag tyvärr inte det där kommer att gå att få igenom i rätten. Och om du skulle lyckas så skulle förmodligen energikostnaden överstiga den eventuella ersättningen med en hästlängd eller två.
    Det är trist när det blir sådär. Vissa människor tycker tydligen det är värt att göra jobb halvdana. Själv gillar jag att göra rätt från början så slipper man göra om det snart igen. Som en annan person sa, du har nog mkt mer att tjäna på att kolla upp el och badrum för dolda fel om det nu är samma person som renoverat dessa som också har gjort ditt atriumgolv. Lycka till iaf.

12. S
    Medlem · Stockholm · 1 935 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Det är väl en begränsning i begreppet dolt fel så det bara gäller huvudbyggnaden, och inte fastighetstillbehör? Eller har jag drömt det?

13. RompisKompis

RompisKompis

Renoveringsnovis
    Tack, jo om det hade varit dolt fel (lugn alla, jag vet att det inte är det) så skulle man säkert ändå fått kämpa för småslantar.

Exakt, det lär ju ha kostad dem endel ändå, den enda skillnaden hade antagligen varit att de varit tvungna att riva det gamla och forsla bort det, de hade till och med sluppit köpa markduken. Så varför inte göra det ordentligt.

Elen är till viss del hempulad, men vi ska ändå byta i hela huset ganska snart så det bryr vi oss inte om för tillfället

14. RompisKompis

RompisKompis

Renoveringsnovis
    ingen aning, men det låter logiskt.

15. elpaco
    Gräsfantast · Västra Götaland · 3 901 inlägg

elpaco

Gräsfantast
    @RompisKompis - starkt av dig att hålla ton trots den trista hoppa på-stämningen som råder i tråden. Du har ställt en ärlig bra fråga, och det är det Byggahus är till för. Jag håller med svaren i sak, men önskar att de levererats på ett trevligt sätt.

Summa summarum är att säljaren uppenbarligen dragit en rövare och fulsnickrat en uppfräschning inför försäljning. Du kan ju alltid höra av dig till säljaren och påpeka att det är rätt fult. Kanske betalar han nytt virke. Men att driva det är en uppenbar minusprocess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.