Byggahus.se

Dolt fel eller ej? Bergvärmehålet är tydligen på grannens tomt!

1. DayM
    Medlem · 12 inlägg

DayM

Medlem
    Hej

Nyligen köpt hus där den tidigare ägaren hade styckat tomten i 3 delar, varav en av dem är den äldre hus som jag köpte. I veckan kom grannen som byggt hus på en av tomten framt till mig med information om att mitt bergvärmehål är på deras tomt(upptäcktes då de vill bygga pool). Det information har inte säljaren förmedlat till oss trots vi frågade om bergvärmen. Säljaren undanhållit information!. Det finns ingen servutet ellet andra document finns. Det är väldigt tydligt att säljaren var medventen om att det är så men valde att inte informera oss när vi frågade om bergvärmen. Enda information som framgick var när det installerades och service frågor.
    Är det möjligt att lantmäteriet godkände uppdelning av tomten trots att bergvärme finns på den del?

Min fråga är vad gäller för mig, är det inom dold fel?
    Grannen som fick reda på det kommer driva frågan vidare från sin del med dem som sålde tomten?

All tips är jag tacksam för. Kommer även kontakt jurist för hjälp i den frågan.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Grundfrågan är väl om det är något fel och om du har lidit någon skada? Att ha delar av husets anläggningar på grannfastigheter är inget ovanligt och är inte fel i sig. Sen borde det såklart finnas servitut eller motsvarande avtal.
    Den som är mest drabbad i det här fallet är nog grannen som har fått nyttjandet av sin fastighet inskränkt, så vederbörande kan säkert driva frågan som ett fel mot sin säljare.

3. DayM
    Medlem · 12 inlägg

DayM

Medlem
    Ja du har poäng där @useless. Men fundering är om grannen kan tvinga mig flytta det eller ej. Eftesom han vill bygga pool över bergvärmHålet. Men samtidigt så är det tydligt att säljaren undanhållit information för mig och grannen om det. Tomten kanske inte skulle vara attraktivt att köpa.

Redigerat 13 sep 11:49
  4. useless

useless

Lök.
    Om borrhålets placering innebär en såpass stor inskränkning på din grannes fastighet att värdet på den påverkas så får din granne driva det som dolt fel. Det kan i slutändan resultera i att du får ett nytt borrhål bekostat av din grannes säljare. Men det kan lika gärna sluta med en ekonomisk uppgörelse för värdeminskningen mellan grannen och säljaren och att borrhålet blir kvar.

Oavsett vilket så är det inget 'fel' på din fastighet. Om grannen kan tvinga dig till några åtgärder vet jag inte, men rent spontant känns det inte som så.

5. M
    Medlem · stockholm · 82 inlägg

MaBj

Medlem
    En annan fråga är väl om det var dolt, om det nu vore ett fel? Det är väl ingen hemlighet var tomtgränsen går och var hålet är, så det borde ha kunnat upptäckas?

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 634 inlägg

harry73

bra på allt
    Jag håller inte med och tycker att det är ett fel på TS fastighet.
    TS köpet en fastighet med bergvärme och antingen meddelade säljaren inte att det inte fanns en rättighet för värmehålet, eller så fanns det en rättighet när TS köpte fastigheten, men förlorade han den rättigheten eftersom grannens säljare inte meddelade grannen om att bergvärmehålet fanns där den fanns.

Bergvärmehålet var till en början inte olagligt, eftersom alla 3 fastigheter hade samma ägare och det därmed fanns en överenskommelse mellan fastighetsägarna. Men när grannens fastighet såldes, fanns det inte ett inskrivet servitut och säljaren informerade inte grannen om att det fanns ett avtal om värmehålet. Därmed gäller avtalet inte mot TS granne.
    Köpte grannen efter TS, förlorade TS sin rättighet pga säljarens försummelse och kan TS rikta anspråk mot säljaren. Ifall grannen köpte innan TS köpte sin fastighet, hade TS aldrig en rättighet till värmehålet och då är det ett fel. Frågan är nu om TS borde upptäckt felet och om säljaren borde informerat TS om det.

Men i båda fall ska TS informera säljaren att felet finns och att TS kommer att kräva skadestånd för det kostnader det innebär (t ex lantmäteriförrättning med ersättning till grannen, eller nytt borrhål).
    Grannen har egentligen ingen skada, för även om borrhålet ska finnas kvar, får grannen ersättning för intrånget, men även grannen ska såklart anmäla skadan till säljaren och berätta att han kommer att kräva skadestånd för minskat fastighetsvärde, ifall servitutsersättning inte täcker minskad fastighetsvärde.

Sedan är det såklart ingen garanti att någon får ersättning av säljaren, men så skulle jag göra.

7. R
    Husägare · Stockholm/Nacka · 261 inlägg

rolflidvall

Husägare
  8. DayM
    Medlem · 12 inlägg

DayM

Medlem
    • Laddar…
  9. M
    Nybyggare · 103 inlägg

mensjueii

Nybyggare
    Då får du uppförsbacke att hävda dolt fel.

10. DayM
    Medlem · 12 inlägg

DayM

Medlem
    Nej kanske inte dolt fel. Men säljaren har uppenbart valt att inte nämna det till oss när vi frågar om bergvärme installation och vi förutsätter att det är på husets tomt. Att det är nergrävd i någon annans tomt som de sålde är ju ganska svårt för oss att undersöka.

• Laddar…
  11. DayM
    Medlem · 12 inlägg

DayM

Medlem
    Tack. bara lite bakgrunden. Säljaren delade upp tomten 3 delar och sålde 2 av dem för ca 1-2 år sedan. när jag den ä köpte huset så var det redan två nybyggda hus på de avstyckade tomten . Bergvärmhålet är sedan 12 år tillbaka. säljare är medveten Bergvärmhålet ligger i tomt som han sålde och väljer att undanhålla det.

12. useless

useless

Lök.
    Att det finns en registrerad energibrunn på grannfastigheten betyder väl inte så mycket?
    Min granne har också en energibrunn på sin fastighet. Vad skulle jag ha för nytta av den informationen innan jag köpte min fastighet?

13. R
    Husägare · Stockholm/Nacka · 261 inlägg

rolflidvall

Husägare
    Ingen orsak. Så här tänker jag, om grannfastighetens borrhål är utmärkt på SGU:s karta och det inte finns något utmärkt borrhål på den fastighet du är spekulant på och du samtidigt vet att den fastighet du vill köpa har bergvärme, så känns det som att det faktumet skulle kunna ligga till grund för att man behöver göra en noggrannare undersökning.

14. DayM
    Medlem · 12 inlägg

DayM

Medlem
    Den är registrerad på min fastighet och inte grannfastigheten.

15. DayM
    Medlem · 12 inlägg

DayM

Medlem
    Förstår. men SGU är det utmärkt på min fastighet, grannfastigheten har inget i SGU.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.