Byggahus.se

Dolda rör i väggen

1. H
    Medlem · Stockholms län · 510 inlägg

halloy

Medlem
    Hej!
    Vårt badrum är på 4,5 kvadrat och det ska in både toa, handfat, dusch och badkar. Plus förvaring, krokar, handdukstork etc. För att badrummet inte ska bli alltföt plottrigt så vill jag ha vattenrören dolda i väggen. Men hur funkar det egentligen? På Sigros hemsida står det att man måste ha en extra vägg. Stämmer detta eller finns det något alternativ? Att minska badrummet med 45 mm på 3 väggar är inget alternativ. Går det inte att lägga rören i spår i betongväggen på något sätt?

2. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Re: Dolda rör i väggen

Du kan nog lägga in dom
    i väggen men tror inte det är bra
    eller godkännt med kopplingar i väggen.
    Som när vi gör stambyten och kunden
    inte vill ha synliga rör.
    Då fördelar rörmokaren rören i slitsen.
    Och går hel draget med kall/varmt till varje
    tapp ställe.

Mvh Putte

3. S
    Medlem · 48 inlägg

snabela

Medlem

Jag hade liknande önskemål men röris höll stenhårt på att inte göra skarvar i väggen så det fick bli krökta prisolrör ut till tappställen. Den radien blir ju inte så liten så det behövs lite utrymme tyvärr.

4. A
    Medlem · 18 inlägg

ATH

Medlem

Vår rörmakare har "byggt in" alla rör i väggen men skarvarna är utanför, under tvättstället i mitt fall. Huset är precis nytt så det uppfyller byggnormen.

5. C
    Medlem · 5 694 inlägg

CarMan

Medlem

dålda rör gå jätte bara, fins många olika varienter.
    men man får inte ha dolda skarvar i väggen

6. T
    Medlem · 1 283 inlägg

Men inte för att klanka ner på någon röris nu men vi lever på 2000talet! PEX!!!

7. T
    Medlem · 1 283 inlägg

För att ge snabbförklaring/lösning köp en betongspårfräs på jula för någon 1000ing, fräs spåren dit du vill, lägg i Rör i Rör PEX (typ wirsbo) med bockfixturer och gipsspackla igen spåren. Klart!
    Gör du det själv så tar det kke en dag och kostar INK maskinen kke 3000kr :D
    Förstår inte varför så många rörisar är aviga till att använda pex, spec dom på små orter verkar det som för vi anväder det på ALLA nybyggen vi gör och har bara positiva erfarenheter.

8. H
    Medlem · Stockholms län · 510 inlägg

halloy

Medlem

Åh tack Tossegubbe för ditt svar!
    Menar du att det alla här skriver att det inte är godkänt etc. inte stämmer? Och att Sigros information om en extra invändig vägg inte heller stämmer? Det vore ju verkligen toppen, för kan jag slippa en massa rör som löper på väggarna så är jag ju jätteglad!

9. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem

Jag säger inte att Tossegubbe har fel nu, men hördu, nu väljer du verkligen att tro på det svar du gillar fast, som du säger, "alla här" skriver nånting annat.. Men du förstod väl att "alla här" säger att det är okej med dolda rör i väggen, bara inte dolda skarvningar? Det är vad jag också har hört av varenda rörmokare jag jobbat med.

Tossegubbe, menar du att det är okej att skarva just PEX i vägg, eller menar du fortfarande att det ska vara heldraget?

10. I
    Medlem · 1 220 inlägg

isolde

Medlem

Ni har förstås tänkt på kondensen i samband med varm vägg och kallvattenrör? Isolera, ifall ni inte använder plusprisol eller liknande. Dessutom slipper man stå och spola ljummet vatten när kallvattenrör är isolderade.

11. M
    Medlem · 57 inlägg

Marlon_Brando

Medlem

PEX-rör i skyddsrör borde väl vara den bästa lösningen. Men om man ska använda bockfixturerna så kräver ju det en hel del utrymme. Själv använde jag Roths grejer, levererade från Sigro, och den bockfixturen krävde minst 70 mm bakom väggskivan. Kan och bör man fräsa så djupt i betongväggen?

12. T
    Medlem · 1 283 inlägg

Hej!
    Nja nu ska vi reda ut ett par saker, för det första så är hela vitsen med pex rör i rör att man aldrig har några skarvar utan placerar en fördelare med lämpligt antal utgångar på en lämplig plats (gärna med golvbrunn vid ev läckage) från denna fördelare drar du ett obrutet rör till varje tappställe, dvs en kall och en varm till handfat en kall och en varm till dusch och en kall till wc tex.
    Dessa rören kan man dra nästan hur man vill och kan med fördel gjutas/spacklas in i vägg eller golv.
    Vet inte hur det är med övriga tillverkare men Wirsbo har dels en lågbyggande variant som klarar sig med 45mm men är ganska dyr dels en bockfixtur som behöver ca 70mm men detta innebär inte att hela spåret behöver vara så djupt utan bara sista 15cm där röret ska svänga ut ur väggen.
    En ytterligare fördel med rör i rör är att du till skillnad från tex prisol kan byta ut dom utan att riva väggen om du skulle råka skada ett med en skruv eller så.
    Finns dessutom en ny variant som kallas alu-pex som vi precis börjat testa och fördelen med denna är att man i många lägen slipper bockfixturerna då denna stannar i formen man böjer den ungefär som ett kopparrör men med alla fördelarna hos pex.

13. J

jon_h

Medlem

OKej, så för att Halloy inte ska missförstå ännu mer:

Alla här säger precis samma sak, det går alldeles utmärkt att göra som ni vill, så länge man inte skarvar i väggen. Det är ingen som sagt att det inte går. Tossegubbe föredrar Pexslang av olika skäl, men man kan även dra prisol o s v. Det har säkert er röris starka åsikter om vad man ska använda..

14. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Förlåt om jag rör till det :-[ men hur är det att lägga rören i en befintlig yttervägg utan tilläggsisolering? Hört ngt om att det finns risk att dom fryser vintertid. Kanske bara gällde oisolerade rör...?

15. J

jon_h

Medlem

Ja, alltså just tilläggsisolering är ju inte avgörande, det är ju när man lägger extra isolering för att den gamla är otillräcklig. Ett nybyggt hus har ingen tilläggsisolering till exempel.. Det det handlar om är ju hur mycket isolering som finns i väggen totalt.

Och ja, om man inte lägger rören för nära utsidan av väggen så går det bra att lägga dem i yttervägg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.