Dolda felförsäkring

557 läst  11 svar

1. T
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    Vi har sålt vårt hus och tänkte teckna en dolda felförsäkring före tillträdet. Har ni tips på någon bra? Maklarens tips var Willis:
    http://www.doldafel.se/

Vi har också et annex med två rum och tvättstuga. Omfattas det av en sån försäkring? I försäkringen talas det om "bibyggnad". Är det vad annexet är?

2. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 6
    Har själv den som heter Willis, sålde mitt hus 2010, men inte behövt använda mig av försäkringen.

Även förråd och garage är i den försäkringen (bibyggnader), sen vet man aldrig hur bra den är, förrän man behöver använda den.

3. T
    Medlem Nivå 2
    Jo det är klart det bästa vore ju om man inte behöver använda den. Men kan den ge lite extra trygghet, om än endast inbillad, så är det värt pengarna.
    Jag funderade på den största varianten Willis har, den som inkluderar riskkonstruktioner. Men så är jag inte riktigt på det klara med vilka riskkonstruktioner jag har? Och behöver då också ta dit en besiktningsman?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det brukar vara en obligatorisk del i de här försäkringarna att huset besiktigas. De fel och risker som då upptäcks gäller inte försäkringen för (de är ju då kända före köpet, alltså inte dolda fel).

5. T
    Medlem Nivå 2
    Jo köparen har ju besiktigat. Menar du att jag som säljare måste besiktiga även om jag köper den varianten utan riskkosntruktioner?

6. T
    Medlem Nivå 2
    Jag funderar på det här med att ta hit en besiktningsman faktiskt. Vad tror ni om det? Jag är lite osäker på hur det funkar dock. Ska han då besiktiga de riskkonstruktioner som finns och om de godkänns så täcker försäkringen ev framtida krav på dom också?

7. D
    Medlem · Nivå 14
    Riskkonstruktioner kan inte medföra framtida krav. Köper man en riskkonstruktion så får man förvänta sig att det kan vara fel på den. Det är med andra ord inte ett dålt fel.

8. T
    Medlem Nivå 2
    Ok tack, men varför finns det försäkring för just riskkonstruktioner? Uppdaga mest innehåller det?
    http://www.doldafel.se/forsakringar/omfattning/

9. T
    Medlem · Nivå 8
    Dom vill tjäna.pengar.
    Försäkringen är väll till för att akydda dig om köparen stämmer.dig för dold fel typ.
    Bara det att riskkonstruktion inte räknas som dolt fel :p

10. Bästa svaret

H
    Moderator · Nivå 25
    Jag gissar att det handlar om att sådant som försäkringsbolaget hävdar är en riskkonstruktion, gäller inte försäkringen för, även om köparen skulle lyckas få det klassat som ett dolt fel. Vad som är en riskkonstruktion finns ju inte entydigt definierat. Såvida man inte köper till det momentet.

Det här med besiktning. Det vanligaste upplägget är ju att du som säljare bestämmer dig för en försäkring innan huset går ut till försäljning, oftast marknadsförs det som något positivt för köparen (vilket är väldigt tveksamt). Och då kopplas ofta en säljarbesiktning till försäkringen.

Om nu huset redan är sålt, köparen har besiktigat så kommer ju saken i ett delvis annat läge. Men den besiktningen är köparens egendom, du kan inte utnyttja den utan att både köparen och den besiktningsmannen går med på det (bes. mannen har upphovsrätt till protokollet).

Precis som en köpare ofta kan köpa in sig i en säljarbesiktning så kan du troligen köpa in dig i köparens besiktning (då bör både köpare och bes. man få ersättning). Sedan gäller det att försäkringsbolaget accepterar den lösningen.

11. T
    Medlem Nivå 2
    Tack för svaret.
    När vi tog hem en mäklare inför försäljningen så var vi klara med att vi ville teckna doldafel-försäkring och att det var viktigt för oss då vi ägt huset i endast några år och inte känner till mycket om det. Hon visade då detta med Willis, men nämnde inte med ett ord att vi var tvugna att genomföra en besiktning innan försäljningen för att kunna teckna den högsta varianten, den som även gäller riskkonstruktioner.

12. T
    Medlem Nivå 2
    Finns det något värde för mig att försöka köpa den besiktning köparen gjort och med den teckna den högsta nivån av dolda felförsäkringen?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: