Byggahus.se

Dolda fel-försäkring ökar i popularitet

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Enligt Anticimex och andra försäkringsbolag ökar de så kallade dolda fel-försäkringarna allt mer i popularitet. Man har inga exakta siffror, men alla som Sveriges Radio Ekot talar med noterar att det blir allt vanligare att säljaren väljer till en sådan försäkring.

Försäkringen skyddar säljaren från att bli juridiskt ansvarig för dolda fel som köparen upptäcker efter att ha flyttat in.

Samtidigt höjer Konsumenternas Försäkringsbyrå ett varningens finger till köparna. De menar på att det finns de som tror att dolda fel-försäkringen 

Du kan läsa artikeln här: Dolda fel-försäkring ökar i popularitet

• Svara
  2. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    Doldafelförsäkring skyddar SÄLJAREN, inte köparen.

• Laddar…
    • Svara
  3. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Det stämmer nog. Försäkringen innebär att försäkringsbolaget tar över ett ärende från säljaren om köpare anmäler ett fel. Försäkringsbolaget har goda resurser att avvisa ett fel, till skillnad från en vanlig person som säljare, som troligen är mer beredd att kompromissa

• Laddar…
    • Svara
  4. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Ja så är det men OM det finns ett dolt fel ,ett fel som inte framgått i besiktningen, så står försäkringen för detta ( med alla tänkbara åldersavdrag...)

• Laddar…
    • Svara
  5. Tomas GBG
    Medlem Nivå 3
    Min kompis köpte ett hus, som skulle vara omdränerat för några år tidigare pga ett tidigare inläckage enl underlaget till huset. Nu visade det sig att det var rena fusk omdräneringen, stora brister och läckage/översvämning i källaren som resultat. Han hade just dolda fel försäkring men det gällde tydligen inte pga dom tidigare ägarna (ett dödsbo, vars barn sålde huset) skulle vetat om detta, sålunda ej ett dolt fel. Du får ta det till tingsrätten själv sa försäkringsbolaget.

• Svara
  6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    För en gångs skull sa de faktiskt det i inslaget!

• Laddar…
    • Svara
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 18
    Jag var nyligen i situationen att ta ställning till om jag skulle sälja med eller utan en sån försäkring. Huvudskälet till att sälja med var att jag inte ville utbjuda det enda huset i områden utan denna försäkring. Man vill inte göra köpare osäkra.

• Laddar…
    • Svara
  8. M
    Medlem Nivå 2
    Anticimex säljer väl besiktningar....?

• Svara
  9. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Yepp
    Anticimex doldafelförsäkring inkluderar en besiktning

• Svara
  10. T
    Medlem Nivå 1
    Det är stora skillnader mellan de olika försäkringarna också. Vissa har exempelvis en självrisk som köparen får betala, medan andra är helt självriskfria. Vissa kan köparen ställa krav gentemot besiktningsmannen för missar, medanandra inte har den. Även nivån på besiktningar skiljer. SÅ ja, det är en djungel på marknaden.

Rent generellt tycker jag att det är en bra produkt, då den ger en grundförutsättning inför letandet, där alla spekulanter ges samma information. Det krävs dock av en spekulant att de läser detta och tar till sig vad som står. Alltför ofta vet jag folk som har fått ett protokoll, men inte behagat läsa det ordentligt och sen vill ha det till dolt fel - när det uttryckligen står i protokollet.

Det sägs att det är en produkt för säljaren - men det kan lika väl vara för köparen. Om säljaren inte har ekonomiska tillgångar att ta av spelar det inte någon roll hur mycket rätt du har - du kan ändå inte få ut några pengar. Försäkringsbolaget bör ha lite mer av den varan. Rådet är dock att läsa igenom villkoren - och kolla vad det är för ett försäkringsbolag det handlar om...

• Svara