Dolda fel bärande konstruktion

9k läst  61 svar

1. Peanutboy
    Medlem Nivå 1
    Köpte huset 2013/2014 och nu är jag på gång att byta altandörr i vardagsrummet.
    Och när den gamla dörren rivits ner och den nya ska sättas in upptäcker jag att hela fönsterpartiet samt dörren har satt sig rejält typ 4cm på 360cm bredd.
    Fönsterpartiet består idag av 3st 90cm fönster samt en 90cm altandörr.
    Fönsterna är bytade 2008 och i samband med det så rev dom tydligen 3st bärande bjälkar som satt mellan dom 3 fönsterna och dörren. Ingen balk är insatt ovanför partiet.
    Är detta ett dolt fel? Kunde inte upptäckas vid besiktning utan detta upptäcktes när jag rev ner foder o smygare.
    Vem ska man kontakta mäklaren eller mitt försäkringsbolag?

Här ser man en av dom avsåga 45x120mm balkarna
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    KBKMxLdWStOqEd897wMBdA.jpg

2. W
    Medlem · Nivå 6
    I det här fallet skulle jag för en gångs skull kunna hålla med om att det är ett dolt fel.

3. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 7
    Ni bör ta fram ett underlag beträffande vad felet är och vad det beror på, och att ni bedömer det som ett dolt fel. Därefter kan ni vända er till säljaren med ett anspråk på ersättning för dolt fel. Ersättningen ska motsvara den lägre kostnad som ni hade betalt för fastigheten om felet varit känt. Åtgärdskostnaden kan användas som en uppskattning, men ofta är den ersättning man kan söka lägre. Det är ju en procedur att söka ersättning, så om kostnaden inte är hög är det ofta bättre att bara lösa problemet.

4. T
    Medlem · Nivå 6
    syntes det inte på innertaket? det borde följt med ner
    t

• Laddar…
  5. Peanutboy
    Medlem Nivå 1
    Ska man kontakta försäkringsbolaget eller man ska höra med mäklaren hur man går vidare?
    Kommer kosta en rejäl slant att fixa till känns det som. Skulle tippa på att man måste installera en I-balk ovanför fönsterpartiet.
    Annars får man byta ut alla 3 fönsterna mot 80cm.

6. Peanutboy
    Medlem Nivå 1
    Inget man har tänkt på förrän alla lister invändigt togs bort i samband med bytet av altandörren.

7. W
    Medlem · Nivå 6
    Först måste du ju formulera ett anspråk, dvs hur mycket du kräver säljaren på. Det vet jag inte om någon gör åt dig, inte utan betalning i alla fall.

Billigaste sättet att lösa det är val att återställa till ursprungsskick, dvs kostnaden för ett par stående reglar om du gör det själv. Annars en infälld kertobalk ovanför fönsterna.

8. T
    Medlem Nivå 2
    Du behöver inte sätta in en balk.
    Se bara till att lasten går ner på fönstret karm. Fönstret kan ta lasten. Du får kila upp taket så blir det bra

9. D
    Medlem · Nivå 17
    Stående reglar och lite smalare fönster är ju en rimmlig lösning.

• Laddar…
  10. W
    Medlem · Nivå 6
    Mycket dåligt råd.

11. T
    Medlem · Nivå 6
    dolt fel tror jag det blir svårt att hävda eftersom en besiktningsman borde sett det.
    men prova med dolt fel
    t

12. W
    Medlem · Nivå 6
    ...och betydligt mindre energikrävande än att starta en tvist.

13. D
    Medlem · Nivå 17
    Det är inte rätt, men det skulle sannolikt funka bra.

14. Peanutboy
    Medlem Nivå 1
    Huse
    Jo det är en lösning men dock väldigt dyr. 3st 9x16 fönster är ju inte billiga.
    Får ringa försäkringsbolaget imorrn och se vad dom säger.

15. Peanutboy
    Medlem Nivå 1
    Karmar är väll inte gjorda för att ta upp laster??

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: