Byggahus.se

Dold strömsladd under eluttag

1. K
    Medlem Nivå 2
    Jag tänkte gömma nätverkssladdar och strömsladdad bakom en golvlist. Jag tänkte att det också kunde bli snyggt om jag gömde sladden som går in i strömuttaget så att den istället går in bakom så som det ser ut på bilden, är det lätt att ordna själv, finns det specella strömuttag så man kan fixa sladden smidigt som man ser på bilden?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    dold sladd.jpg

Den gamla lösningen ser ut såhär:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    uttag.jpg

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    du har ju ett infällt uttag det på första bilden är utanpåliggande ska du ta ut en kabel på ditt uttag får du montera ett infällt uttag och en förhöjningsram fast du får inte lägga kablen bakom golvlisten det snyggaste blir nog att be en elektriker spika kulo längst med golvlisten detta är ett behörighetskrävande arbete och man får inte skarva in tex förlängningskabel på fast installation

3. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Får man sätta infällt uttag med utanpåliggande kabel (för att spara djup)? Det har någon gjort på vissa ställen i vårt hus...

4. K
    Medlem Nivå 2
    Varför skulle man inte få lägga en strömsladd bakom en golvlist?
    Är det samma regler för en ensam plastlist som Sitter nära golvlisten?

Redigerat 7 maj 2015 02:54
  5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Vad är det vi ser på bilderna, ett jordat uttag matat ifrån ett ojordat? Monteringen ser hempulad ut, vad är det för slags kabel som används?

Kablar bakom golvlist has diskuterats flitigt. Några trådar
    https://www.byggahus.se/forum/el/190422-eldragning-bakom-golvlist.html
    https://www.byggahus.se/forum/el/5112-kabel-bakom-golvlist.html
    https://www.byggahus.se/forum/el/109564-eklk-bakom-sockel.html

Det finns inga specifika regler för eller emot detta utan man får göra en bedömning över risken för att spika i kabeln. Det finns också golvlister avsedda för detta som har en varningsdekal.
    http://kanallisten.se/information/elsakerhet/

6. K
    Medlem Nivå 2
    Hmm, en golvlist med färdig kanal kanske är en bättre lösning... Den första bilden hittade jag bara på internet och la in för att illustrera hur jag ville ha. Går det att utföra på ett "bra" sätt?

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jo det får man.
    Men kabeln måste naturligtvis vara av lämplig typ, ex.vis. EKK, EKLK, EKRK med alla dess varianter med andra plaster.

Sen hur man går in bakom uttaget för att koppla in är lite av en djungel.
    Finns det material som är förberett och avsett för detta är det 100% grönt. Men ofta är det inte så, och de flesta elektriker borrar helt sonika snett in i dosan och fixar ihop det. Även om man då modifierar materialet och inte använder det enligt tillverkarens anvisning.
    Om detta är tillåtet eller inte kan vi, och kommer vi, diskutera till döddagar. Men i verkligen sker det ändå dagligen, utfört av elektriker. :)

8. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Kort bit flexslang eller pvc man vinklar från dosan ut till väggen?

9. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    till ts man kan med hjälp av förhöjningsram skapa utrymme för en snygg montering med utanpåliggande kuloledning har gjort så i mitt gamla hus

10. K
    Medlem Nivå 2
    Har tänkt om och strömsladden kan man nog få rätt snygg om man lägger på en bra kåpa, golvlist med kabelkanal verkar ju vara så himla dyra, kanske blir bättre med separata kabelkanaler...

11. M
    Husägare Nivå 10
  12. G
    Medlem Nivå 7
    Själv tycker jag ofta att kabelkanaler i plast är betydligt fulare än en kabel. Speciellt om man målar in kabeln.

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  14. K
    Medlem Nivå 2
    micro- den du länkade till verkar vara ett foder för dörrar men det kanske man kan använda lika bra som en golvlist, hur monterar man den på golvet?

15. M
    Husägare Nivå 10
    Det finns skenor som man skruvar i väggen och sedan trycker man dit fodret .
    Själv orkade jag inte mäta ut för dessa skenor så jag borrade hål och skruvade mina lister i väggen.
    Det är möjligt att dessa är dörrfoder men jag skulle inte vilja ha dom där utan dom passar nog bättre på golvet.