Jag har en yttervägg som jag kan öppna inifrån för att delvis göra dragningen dold till innerdelen. Är det en dålig idé av någon anledning? Det finns ca. 7-8 cm luft att ta av i väggen och skulle kapa bort en liten bit av regeln till vänster för att komma in med rören.

Öppen vägg visar träregel och måttstock, markerad yta i rött för planerad kapning av regel för att möjliggöra installation av rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En liten återkoppling om någon är nyfiken i framtiden. Det var inga problem alls att dra rören i väggen och har nu satt igen öppningen igen.

Det som kylteknikern sa var att rören till värmepumpen endast har en livslängd på ca 15 år så man kan behöva öppna upp igen när pumpen ska bytas i framtiden. Kan vara värt att tänka på om man drar rören bakom t.ex. en köksinredning.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Kopparrören har inte en livslängd på 15år
P Peter321 skrev:
En liten återkoppling om någon är nyfiken i framtiden. Det var inga problem alls att dra rören i väggen och har nu satt igen öppningen igen.

Det som kylteknikern sa var att rören till värmepumpen endast har en livslängd på ca 15 år så man kan behöva öppna upp igen när pumpen ska bytas i framtiden. Kan vara värt att tänka på om man drar rören bakom t.ex. en köksinredning.
Tänkte kyltekniker att det behövs rörbyte efter ca 15år 😉
Problemet med inbyggda rör och kondensslang är att risken för att man slår i en spik eller en skruv i rören/slangen , slangen är värst då det kan ta tid innan man inser att kondensvatten vid kyldrift hamnar i en vägg.
Så måste kondensslangen hamna i en vägg bör den skyddas mot spik/skruv och skarva inte i en vägg.

Jag minns inte exakt hur han sa det men jag tror att han var inne på att det inte var tillåtet av något skäl att byta pump men behålla de gamla rören. Om det han sa inte stämmer så är det ju bara än bättre. 🙂

Bra poäng där med dräneringsslangen!

om man måste byta rör eller inte beror tex på om det varit en burnout på den som ska bytas ut så det
är massa skräp i rören, går att ”tvätta” rören men om man får bort allt skit är en annan gåta.
Kan även vara olika rördimensioner vilket man kan åtgärda med en övergång till rätt dimension .

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
A
Är inne på samma spår. Dock har jag bara 68 mm utrymme i vägg - så tänkte lägga 2 st 63 mm PVC poolslang för kopparrören - de får gå i var sin slang 3 meter i innervägg.

Sedan ytterligare en pvc 40 mm poolslang för kondensvattnet (klarar inte fall i innervägg pga fönster). Får gå rakt ned i väggen vidare ut genom trossbotten, under grund och mynna ut 1-2 meter i liten stenkista på gräsmattan med fall hela vägen.

Var först inne på vanliga avloppsrör för kondensvattnet men vill ha obruten slang hela vägen utan kopplingar.

Känns som en säker lösning så länge man inte borrar i slangar förstås?

• Grå PVC poolslang med 40 mm diameter. Rent rör visas i närbild, erbjudandepris 65,00 kr. Passar för säker installation utan kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.