Byggahus.se

Dold övergång 1/2" järnrör till R15 alupex för värmeledningar

1. M
    Medlem · Nivå 10
    Hänger inte riktigt med i problembilden men på din senare fråga man man ju givetvis provtrycka golvvärmedetaljerna separat från radiatorsystemet i huset som jag antar att du kopplar på till slut. Enklast är väl att koppla sig på tappvattnet vid provtryckning och följa lämplig instruktion från tex uponor.

2. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Detta gäller alltså den nya delen mellan shunt och befintligt system (1/2" röret)

3. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Jag vill dra såhär
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ny_dragning.png

Mörkgröna är bef.system. Röda är alupex, svarta strecket är ballofix och boxen är shunt

Min far vill dra såhär
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ny_dragning2.png

Ballofixen sitter direkt på bef.system. På detta vis kan man trycktesta nya alupexen delen av systemen separat från bef.system genom att stänga av ballofix och trycksätta med tappvatten.

Får man bygga in ballofix? Åå så sätt kan man sätta ballofix på båda ställena trycktesta sedan bygga in de ballofixerna. Finns det annat bättre sätt?

Redigerat 25 mar 2015 09:49
  4. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Oavsett koppling måste du väl koppla isär rören om du vill provtrycka. Det innebär ju att du alltid får en skarv som inte "kan" provtryckas. Så om du kopplar ihop dina grejer, provtrycker dom och sedan kopplar på systemet borde det funka.
    Men om du ska göra en nedåtgående dragning bör väl luftningsmöjlighet ordnas.

Redigerat 25 mar 2015 09:29
    • Laddar…
  5. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Finns det någon lämplig del 1/2" del att köpa att plugga 1/2" > R15 kopplingen för att trycktesta nya slingan (rött i första bilden)

6. M
    Medlem · Nivå 10
    Det är väldigt smidigt att ha avstängningsmöjlighet direkt innan shunten så oavsett val ovan rekommenderar jag ventiler där. Skarv mellan rött och grönt kommer du inte väl inte kunna trycktesta ändå i och med att du inte kan/bör trycka ut ett högre tryck i resten av huset (förutsätter bostadsrätt här).

Jag röstar för en normal vinkel mellan grönt-rött, ventiler mellan rött och shunt och när man spolar slingor är det väldigt smidigt att ha ventiler mellan shunt och fördelarna. Enda anledningen som jag ser att ha en ventil mellan grönt-rött är om du inte kan dra klart din alupex till shunten pga någon annan anledning

• Laddar…
  7. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Dels tyckte han det var smidigt för att återfylla bef.systemet (Fastighetens system), låter som du säger man inte får det måste jag kolla upp. Men sedan blir det ju färre kopplingar som inte trycktestas med hans lösning då det enbart är kopplingen mellan grönt / rött som inte testat i hans lösning. Dock om jag hittar en smidig plugg för 1/2" rör så kan jag testa röda slingan löst. Då har jag bra argument att lägga fram till honom :p

tips motages

8. J
    Medlem Nivå 9
  9. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Hänger inte riktigt med på den, hur menar du att jag ska koppla, jag vill undvika inspektionslucka vid anslutningen till bef.system som sagt.

Hur stort problem är detta med böjar och luft? fastighetens system är trycksatt till 3 bar, 30 meter pelare istället för fastighertens 20 meter (2 bar) vid självtryck.

10. J
    Medlem Nivå 9
    ok missade det med ingen inspektionslucka. tänkte mer på bygger lite och har avstängning

• Laddar…
  11. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Vad säger krillerman och ni andra om detta med luft i böjarna? Kan det bli ett problem? Just nu lutar det åt 90-graders böj vid bef.systemet och sedan ballofix enbart vid shunt

12. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Inget problem vid så korta vertikala sträckor.

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    edit: Tack, det var precis vad min käre far sade, men jag vill gärna höra fler säga det :D

14. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Attans, läcker på järnrörssidan. Hade ju dock inte hjälpt med ballofix där då det läkt ändå

15. M
    Medlem · Nivå 10
    Körde du vatettes klämring för stål?