Byggahus.se

Dold dörr skapar sprickor i målarfärg (bild)

1. M
    Medlem · Stockholm · 377 inlägg

Mikael_Swe

Medlem
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 565 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Vad är väggen gjord av?
    Sprickor brukar sällan eller aldrig försvinna om man målar över dom bara.

3. M

Mikael_Swe

Medlem
    Hård betong. Men som nämnt är det fråga om en dold dörr som skapar sprickorna. Dvs, hantverkaren var fullt medveten om riskerna med sprickor då man vetat om att det var en dold dörr.

4. I
    Medlem · Uppsala · 4 826 inlägg

injonil

Medlem
    Om du själv valde en billigare lösning på problemet så står du själv för en risk. Hur resonerade du om detta tillsammans med hantverkarna?

5. M

Mikael_Swe

Medlem
    Vi diskuterade ev sprickor som kan uppstå i betong. Men det kan ta år innan det syns.

Vi diskuterade aldrig den dolda dörren. Men det är sunt förnuft att det kan sjunka in och att man måste skapa en bättre grund just på den ytan.

6. I
    Medlem · Uppsala · 4 826 inlägg

injonil

Medlem
    Ok, då tycker jag du ska ta upp detta med hantverkarna. Ville bara kolla så du inte själv godtog en enkel billig lösning från början, då hade du fått ta risken själv...

7. O
    Medlem · Stockholm,Skåne · 3 808 inlägg

oceanis

Medlem
    Men vad menar du med en dold dörr. Har du betong i väggen och är den dolda dörren verkligen också gjuten igen med betong?

Jag förmodar att det bara är en gipsvägg och ännu värre tex en spånskiva eller något som täcker dörren. I så fall borde man vävat med typ microlit eller något liknande omkring detta området för att förhindra sprickbildningen. Bara spackel spricker direkt som det gjort hos dig.

Redigerat 20 nov 2014 12:50
  8. G
    Medlem · Södermanland · 35 inlägg

Gnesta

Medlem
    Jag skulle också rekomendera microlit, något annat alternativ tycker jag inte finns!

9. R
    Nybyggare · Stenhamra · 152 inlägg

robba5

Nybyggare
    Skrapa upp sprickorna, sätt pappremsa i våtrumslim. (Glasfiberremsan är helt värdelös till sånt) Spackla ut, slipa och måla. Lycka till

10. M

Mikael_Swe

Medlem
    Hantverkare kom förbi och fixade det åt mig. Det var snällt av dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.