Hej!
Jag ska bygga om min friggebod till Attefalls hus (Bolundare) och behöver då lämna in en massa dokumentation till kommunen.

Jag letar efter en bra mallar för projektbeskrivning, byggherrens organisation, tidsplan, projekteringskontroll och utförandekontroll (min kommun har sagt att detta måste lämnas in).

Fastigheten ligger närmre mitt uterum än 8m - vad ska jag då fylla i? (brandskydd mellan byggnader) ej salig röra i boverkets dokumentation, svårt att tyda! Hur redovisar (mall) jag att kraven uppfylls? (behöver lämna in brandskyddsdokumentation enligt kommunen) letar efter mall för detta.

Med vänlig hälsning

Håkan

L
hakbjo03 hakbjo03 skrev:
Hej!
Jag ska bygga om min friggebod till Attefalls hus (Bolundare) och behöver då lämna in en massa dokumentation till kommunen.

Jag letar efter en bra mallar för projektbeskrivning, byggherrens organisation, tidsplan, projekteringskontroll och utförandekontroll (min kommun har sagt att detta måste lämnas in).

Fastigheten ligger närmre mitt uterum än 8m - vad ska jag då fylla i? (brandskydd mellan byggnader) ej salig röra i boverkets dokumentation, svårt att tyda! Hur redovisar (mall) jag att kraven uppfylls? (behöver lämna in brandskyddsdokumentation enligt kommunen) letar efter mall för detta.

Med vänlig hälsning

Håkan
Jag håller på och bygger en Bolundare på lösvirke. Jag bygger den som en komplementbyggnad och jag har inte behövt ange något av det du skriver. Hade det däremot varit ett komplementbostadshus så är det krav på t ex gällande takhöjd inne och handikappanpassning mm. Jag sa att jag tänkte dra in vatten och bygga badrum och kök och det var helt ok. Däremot så får inte en komplementbyggnad användas som permanentbostad. Tilläggas kan att jag fick först ett annat besked av en annan handläggare så tyvärr kan det nog bero i vilken kommun man bygger och på vilken handläggare man får.

hakbjo03 hakbjo03 skrev:
Hej!

Med vänlig hälsning

Håkan
Hej, hur gjorde du? Står i samma situation. Vi köpte ett färdigt stomme-paket av hussäljare men nu vill kommunen ha en brandskyddsdokumentation. Försökt söka på nätet men kommer inte fram något användbart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.