Dörrstängare till altandörr

274 läst  9 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Jag försöker hitta nån slags dörrstängare till min altandörr (halvt i glas). (Dörren får aldrig stå öppen pga husdjur som inte ska vara ute.) De jag har sett på tex jula och andra ställen verkar ganska tunga och de verkar mest vara gjorda för ytterdörrar. Funderar på en enklare anordning. Skulle en spiraldörrstängare kunna fungera? Försöker hitta bilder på monterade sådana men lyckas ej...

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ett litet snöre med en liten tyngd i, som drar igen dörren är ett enkel och billigt sätt att få en självstängande dörr.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Jo absolut, har också funderat på det. Vill bara inte att det ska kunna skada mitt husdjur på nåt sätt, dörren öppnas ju utåt och då måste vikten vara inomhus...

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Vikten behöver nog inte vara på så många hundra gram. Och den behöver ju inte gå ända ner till golvet.
    Vad är det för djur förresten?

5. A
    Medlem Nivå 1
    Kanske inte... kan testa lite! Det är en kattunge, så jag är nog lite nojig :)

6. A
    Medlem Nivå 4
    Sätta dit en grind/galler eller liknande på insidan istället så kan du ha altandörren öppen?

7. M
    Medlem Nivå 2
    Fjädergångjärn, kanske? Vet inte om det finns för utomhusbruk men annars kanske det räcker med att ersätta ett av de nuvarande gångjärnen.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 1
    Tack, ska kolla upp om detta är möjligt!

9. 1
    Medlem · Nivå 12
    Anledningen till att dörrstängare är kraftiga beror på att dörrar är som ett segel och det krävs mycket kraft för att dra igen en dörr när vind tar dörren.
    Dörren fungerar även som en hävarm vilket gör att det inte krävs speciellt stora krafter för att öppna dörren.
    Ska dörrstängaren även fungera som kvarhållande vid stängd dörr eller reglar dörren själv när den är stängd?
    Kanske räcker det med en barngrind?

10. A
    Medlem Nivå 1
    Precis, dörren måste hållas stängd, så att den alltså inte går att öppna lätt. Därför funderade jag på spiraldörrstängare... En barngrind fungerar nog inte för en katt, de brukar hitta vägar över dem :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: