Byggahus.se

Dörrspeglarnas placering och dörrlisternas

1. S
    Medlem Nivå 1
    I dörrar med "dörrspeglar" (dekorationsramar) brukar dessa inte vara symmetriskt placerade, utan dörrspegels avstånd är längre i ena änden av dörren. Speglarna kan också vara olika stora. En gammal byggare har förklarat mig att det är den smalare avståndet och de mindre speglarna som ska neråt. Det lät upp och ned för mig, men så skulle det tydligen vara, så skulle det ha varit alla tider. För fem år sedan monterade jag nya innerdörrar och det förmonterade låset i dem var också så placerad att den smalare "marginalen" till spegeln kom neråt, om man ska ha låshantaget överst (som man väl ska ha). Nu köpte jag en dörr till, samma modell i samma byggvaruhus, men nu var låset tvärtom monterat, så att det bredare avståndet hamnar neråt. Inget större problem att själv vända låset som man vill ha det, men varför? Har man ändrat på standarden de senaste 5 åren. Hur brukar hantverkare göra? Eller är det slumpen som avgör?

En till fråga i samma härad är dörrfodret (och fönster dito). I mitt gamla hus är dörrfodret i äldsta dörrarna samma som golvlisten, som bara liksom viker uppåt 90 grader och rundar dörren, för att fortsätta som golvlist på andra sidan. Den bredare sidan av fodret hamnar då naturligt mot dörröppningen. På samma sätt har man sedan monterat alla senare lagda dörr- och fönsterlister, för enhetlighets skull. Jag har dock märkt att regeln i de flesta hus verkar vara tvärtom. Det ät den smalnande delen av fodret som är mot öppningen. Finns det någon standard här? Motivering? Har hört något om tapetsering, men det är samma problem med tapet mot golvlisten, och den vänder man ändå inte upp och ner bara för att underlätta tapetsering?

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Hur menar du detta:
    dörrspegels avstånd är längre i ena änden av dörren
    Det blir inte riktigt klart vad du menar med dörrspegel här.Avstånd mellan vad?

Att dörrfodret ska vara samma listmodell som golvlisten känns märkligt. Golvlister brukar ha en skarp kant nedåt och en rundad kant uppåt. Att använda samma till dörrföder känns fel.