Hej!
Jag försöker göra mitt hem så smart som möjligt och tänkte använda en dörrsensor för att tända lampan utomhus när dörren öppnas. Jag är dock osäker på om det kan fungera överhuvudtaget med min dörr.
Här är en bild på hur det ser ut: https://imgur.com/a/1zbREPX
Är det ens möjligt att sätta en sensor på insidan? Alla sensorer som jag har sett verkar (ser i alla fall ut att) kräva att dörren är i samma "nivå" som sensorn.
Jag har Samsung SmartThings, så både Zigbee och Z-Wave fungerar, men inte t.ex. Nexa eller Telldus (om dom inte har släppt någon Zigbee- eller Z-Wave-sensor som jag inte känner till). Många olika produkter fungerar förstås med SmartThings med egna "Device Handlers", men jag är mest fundersam över om det skulle fungera överhuvudtaget?
Har någon koll på detta när det gäller hur man kan placera dörrsensorerna så att dom fungerar?
Jag vill undvika rörelsesensor på utsidan.
Tack på förhand!
Jag försöker göra mitt hem så smart som möjligt och tänkte använda en dörrsensor för att tända lampan utomhus när dörren öppnas. Jag är dock osäker på om det kan fungera överhuvudtaget med min dörr.
Här är en bild på hur det ser ut: https://imgur.com/a/1zbREPX
Är det ens möjligt att sätta en sensor på insidan? Alla sensorer som jag har sett verkar (ser i alla fall ut att) kräva att dörren är i samma "nivå" som sensorn.
Jag har Samsung SmartThings, så både Zigbee och Z-Wave fungerar, men inte t.ex. Nexa eller Telldus (om dom inte har släppt någon Zigbee- eller Z-Wave-sensor som jag inte känner till). Många olika produkter fungerar förstås med SmartThings med egna "Device Handlers", men jag är mest fundersam över om det skulle fungera överhuvudtaget?
Har någon koll på detta när det gäller hur man kan placera dörrsensorerna så att dom fungerar?
Jag vill undvika rörelsesensor på utsidan.
Tack på förhand!
En "dörrsensor" är ofta endast en magnetkontakt som känner av om dörren är öppen eller stängd.
Att du ser plana dörr och karm beror troligtvis på att de bilderna är tagna i andra länder där inåtgående dörrar är vanliga.
Jag kan inte minnas att jag någonsin stött på en magnetkontakt som inte fungerar till både inåtgående och utåtgående dörrar.
Att du ser plana dörr och karm beror troligtvis på att de bilderna är tagna i andra länder där inåtgående dörrar är vanliga.
Jag kan inte minnas att jag någonsin stött på en magnetkontakt som inte fungerar till både inåtgående och utåtgående dörrar.
1 123abc skrev:En "dörrsensor" är ofta endast en magnetkontakt som känner av om dörren är öppen eller stängd.
Menar ni att det inte borde vara några konstigheter att sätta dom i en 90 gradig vinkel, så att säga? Själva "sensorn" på dörrkarmen och magneten på dörren, så att det formar ett "L"?Z Zaazu skrev:
Edit: Ta Aqara-sensorerna som exempel, för att det är tydligt. Jag antog att dom grå delarna behövde ha kontakt (mer eller mindre) med varandra för att fungera. Det är ju omöjligt att placera sensorn så i mitt fall (kanske dom flesta i Sverige?).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
YTTERdörrar eller golv först vid ny-/tillbyggnad?
Fönster & Dörrar -
Ytterdörr med drag upptill och nedtill på handtagssidan, vad göra?
Fönster & Dörrar -
Ytterdörrshandtag I still med Yale Doormans
Fönster & Dörrar -
Dörrlist till ytterdörr
Fönster & Dörrar -
Rekommenderad höjd från mark/däck till tröskel ytterdörr?
Fönster & Dörrar