Byggahus.se

Dörröppning

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Är alldelens ny på detta forum och vet inte om jag ställer frågan under rätt ämne, hoppas ni har överseende med om det hamnat galet.

Vi ska renovera vårat vardagsrum, huset är från 1954. Det har varit en dörr dit in en gång i tiden, men den har vi plockat ner. Tänkte först göra valv när vi flyttade in. Men nu vill vi inte ha det. Vi ska bredda öppningen något, ca 30 cm ungefär. Någon som har tips hur man ska göra? En vanlig öppning med foder runt eller öppna upp till taket och tapetsera ut till kanten och bara måla själva insidan av öppningen vit? Tänkte oss ganska ljusa tapeter i rummet med en fondvägg.

2. M
    Moderator · Nivå 18
    Hej och välkommen för det första.

Planlösningar mest tänkt just för tips och ider om hur man vill planera bostaden. I dit fall så uppfattar jag det mer som att du är klar med det och nu behöver mer praktiska tips om själva hålet. Då har vi ett delfroum för just byggmatrial och byggteknik. Jag flyttar över denna tråd dit

3. N
    Medlem Nivå 5
    Hej, det går inte att svara än då många parametrar bestämmer slutresultatet.
    Vad är det för material i väggen?
    Hur hög takhöjd är det?
    Är det samma innertaksmönster i båda rummen?
    Hur vill ni att det ska se ut i och runt öppningen? bara smyg eller med foder?

4. A
    Medlem Nivå 1
    Det träväggar. Det är samma tak i vardagsrum som i hall. Har funderat lite under gårdagskvällen och tror att foder är uteslutet. Bara raka kanter och vitmålad insida av öppningen och tapetsera ut i kanten.

Vi har ett ganska fyrkantigt hus med hallen placerad i mitten och från denna hall är det dörröppningar åt alla håll till, kök, 2 sovrum, toalett och vardagsrummet. Hallen är väldigt mörk och murrig av alla väggar. Där av idén om att öppna upp lite till vardagsrummet, likadant till köket. Hur låter det? Det är säkert svårt att föreställa sig utan att ha sett bilder. Kan försöka fota och lägga in bilder om någon vill se?

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det blir nog lättare att ge råd och tips om vi får se hur det ser ut, ja.

Har du koll på att väggen inte är bärande?

6. A
    Medlem Nivå 1
    Här kommer några bilder.
    Den översta är tagen inifrån hallen mot vardagsrummet. Här vill vi bredda öppningen mot balken som går telefonen, ända upp i taket.

Bild två är tagen från vardagsrummet så man ser hallen där ute.

På sista bilden är det toaletten som är raktfram bakom den vita dörren och den HEMSKA hatthyllan. Usel planlösning att ha den där, men där man kommer in är det bara en smal hall med dörr till källaren och trapp till vindan, där finns ingen plats för några möbler alls eller förvaring. Sen kommer denna fyrkantiga hall med denna lösning på hatthyllan. Kan säga att allt främmande som kommer slänger kläderna vid ytterdörren, de hittar helt enkelt inte till hyllan.....

Hoppas nu bilderna syns :)

7. A
    Medlem Nivå 1
    Bilderna syntes inte, men har laddat upp dem i galleriet. Har inte kommit på hur man gör. HOppas ni kan kika där istället.

8. M
    Moderator · Nivå 18
    Nu har jag meckat lite. Tror att det blev rätt
    /Mats
    Moderator

9. A
    Medlem Nivå 1
    Tack Mats!! :)

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag undrar om det inte skulle se lite märkligt ut att just denna öppning går upp till tak, medan alla andra öppningar har den höjd de har nu. Alltså sett ifrån hallen då.

Men, om man tar upp ända till tak, och skulle lyckas få känslan att v-rum och hall är samma rum, så kanske det funkar. Då är alla de andra öppningarna hål till andra rum, men inte denna. Men till det tror jag att öppningen blir för liten.

mina 5 öre.

11. A
    Medlem Nivå 1
    Lustigt vad hemmablind man blir, kom just på när jag såg bilderna att det skulle nog se tokigt ut om man öppnar upp till taket in till v-rummet och inte till rummet brevid.

Andra förslag mottages gärna!

12. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    allvarligt nu.... Jag har en förkärlek till en viss -70 talsdetalj... Saloonsdörrar.... Tänk hur snyggt det skulle bli. Du kan ju tillverka egna såna oxå t.o.m...
    Det var ett förslag.

13. A
    Medlem Nivå 1
    Nja saloonsdörrar är nog inget för oss tyvärr....

Någon med annat förslag?