Byggahus.se

Dörrar till bokhyllan

1. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Hej!
    Jag skulle vilja bolla mer er angående tjockleken på dörrspegel. Om ni tittar på bilderna så är både ramverket och dörrspegel 20mm tjocka.
    Nå, vad säger ni, flipp eller flopp? Dörren är inte limmad än.
    Ska jag hyvla spegeln ner till 16mm istället?
    Laddar upp en bild på bokhyllan också ;)

• Laddar…
  2. perojonsson
    Verktygstokig · Östergötlands Län · 78 inlägg

perojonsson

Verktygstokig
    Spontant känns det konstigt med en spegel som sticker fram utanför ramen. Å andra sidan såg det ju bra ut på bilden rakt framifrån.

3. Oldboy
    Medlem · Skåne · 6 003 inlägg

Oldboy

Medlem
    Om jag tittar på mina spegeldörrar, både nya och gamla, så ligger spegeln klart innanför ramen.

4. N
    Medlem · Sörmland · 383 inlägg

Nybyggarn

Medlem
    Om det fungerar med dina fräsar kan du ju göra en fals på baksidan så att den livar med ramen så slipper du hyvla ner.
    Syns kanske inte så bra men här är en bild på baksidan av en testdörr jag gjort till mitt projekt

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Prototyp dörr gåingarderob.jpg

• Laddar…
  5. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Det var en intressant tanke. 4mm fals löser alla problem faktiskt. Lite extra arbete bara att fräsa och mäta ut. Jag såg att det är rätt så tajt mellan falsen och ramverket på backsidan av din dörr, är du inte rätt att skivan kommer slå sig?

6. N
    Medlem · Sörmland · 383 inlägg

Nybyggarn

Medlem
    Jo det är nog lite tajt, får nog minska bredden på spegeln lite.
    Jag gjorde en plan kant även på framsidan så att spegeln ska kunna röra sig bättre, vet inte om det är rätt metod men det känns som att det borde fungera. Annars är dom flesta äldre dörrar jag sett fasade ända ut i kanten.
    Det här är som sagt bara en prototyp som legat några år och jag har inte gjort några riktiga dörrar än, det kom "annat i mellan".

Fals 1.jpg
    Fals 2.jpg

• Laddar…
  7. Jurij The Fury
    Medlem · 36 inlägg
    Det ser ju bra ut!
    Jag gjorde som du föreslog. Falsade 4 mm på backsidan så att spegeln är jäms med ramverket nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.