Jag vet inte om det fortfarande finns, men för ett par år sedan fanns det någon sorts övergång så man kan använda nya dörrar i gamla karmar. Kommer ihåg att mina föräldrar hade samma problem, men kommer inte ihåg var de hittade dem, kan ha varit K-rauta men inte säker.
Jag hittade en dörr som heter … gammal standard. Jag tror det är vad jag letar efter inte säkertWooe skrev:
Har du bara ett dörrblad i rätt storlek eller ett du kan justera till rätt storlek behöver du väl bara gångjärnen?
De flesta innerdörrar har en träram där det går att kapa bort några millimeter eller bygga på några mm upp till några centimeter om det är en bättre lösning.
De flesta innerdörrar har en träram där det går att kapa bort några millimeter eller bygga på några mm upp till några centimeter om det är en bättre lösning.
Jätteintressant tråd! Jag har funderat själv på att byta till gamla gångjärn, när de nya gått sönder. En vacker dag får man dörren i handen. Trodde jag var ensam om denna ide. Berätta gärna hur det gått! Ett alternativ är att skruva i en extra skruv i de nya gångärnen, så håller de ett tag till.
Liknande trådar
-
Det här med karmar och dörrar. Var ska gångjärnen sitta?
Fönster & Dörrar -
Snap in-gångjärn till "tunga" innerdörrar (över 25 kg)?
Fönster & Dörrar -
Köpes: gamla handtag med långskylt för innerdörrar
Köpes, Hyres & Bytes -
Drag från gamla ytterdörrar?
Fönster & Dörrar -
Gamla karmar, nya dörrar, hur göra med gångjärn
Fönster & Dörrar