Byggahus.se

dörr + sidoljus dikt emot vilken skruv

1. addebaddeman
    Medlem Nivå 1
    Om man ska montera en ytterdörr med karmhål som hamnar precis i linje med glaskassetterna i sidoljuset och inte har plats för en regel emellan, vad skruvar ni med då? vanliga karmskruv är för långa och kommer träffa glaskassetten i sidoljuset.
    Jag funderar på om jag kan skruva från sidoljuset istället och in i dörrkarmen. Några tips? alternativt får jag borra nya 14mm hål längre ut i dörrkarmen så jag kan använda vanliga karmskruv och bara plugga dom andra men blir en jäkla massa plugg, haha...:crysmile:

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    • Laddar…
  3. H
    Medlem · Nivå 8
    Kan gå med 50 mm karmskruv.

4. larry78
    Medlem · Nivå 7
    Kan du inte sätta karmskruven från sidoljusets sida? Eller är de förskjutna? Brukar ju inte vara problem då känns grova delar på karmen brukar matcha sidoljusets.

5. addebaddeman
    Medlem Nivå 1
    Jo jag tänkte det med, ska prova det, borde funka (y)

6. larry78
    Medlem · Nivå 7
    Annars är betongskruv ett beprövat trick på tyngre dörrar. Svårt att justera dock så gäller hålla allt på rätt plats då de är gängade hela vägen. Borra i förväg annars spricker de...

7. V
    Medlem · Nivå 13
    50mm karmskruv som tidigare sagts har alltid funkat för mig. Kontrollerar alltid innan mha av glaslisten på sidoljuset hur långt jag vågar dra. Två strängar med fogmassa innan du drar ihop dem.