Hej,
jag har en fråga hurvida man måste ha reglar mellan dörr och över-/sidoljus.
Vi har tänkt att ha sidoljus (300 x 2100) på var sida av vår ytterdörr (1000x2100).
Och ovanpå det ett liggande överljus (1600 x 300).
Dörren blir en Swedoor och fönstren kommer från Trarydfönster (alubeklädda).
Jag har fått lite olika besked hur vida vi måste ha en regel mellan dörr och sidoljus samt mellan dörr och överljus.
- Behövs reglar? Någon som inte har det med lyckat resultat?
- Om jag inte har reglar, kan sidoljus och överljus monteras kloss-i-kloss med varandra eller bör det drevas och köras med karmskruv?
- Även om jag nu sätter upp reglar mellan dörr sidoljus och överljus, måste jag dreva eller kan jag sätta åtminstone fönstrena kloss i kolls med regeln ?
Mvh
Martin
5 463 läst · 3 svar
5k läst
3 svar
Dörr med dubbla sidoljus och överljus - måste ha regelverk?
-
-
Medlem · Halland · 4 007 inlägg 13 jul 2010 21:5213 jul 2010 21:52 #2
Det behövs inga reglar mellan. Montera sidoljus och dörrkarm dikt an mot varandra, lägg två strängar fog på ytorna innan du skruvar ihop dem.
Jag hade lagt en tunn plåt 1600mm lång och 100mm bred ovanpå dörrkarm och sidoljus och skruvat samt limmat den med många 3,5*30 skruv med försänkt skalle innan jag monterad på överljuset.
Detta pga av att det smälls och kastas igen ytterdörrar under många år i ett hus och då fungerar plåten som ett enda stort "spik-bleck" och styvar upp konstruktionen. -
14 jul 2010 01:56 #3
Hej gurun,
tack för svar !
Lite följdfrågor:
1. Om jag inte har drev och karmhylsa så kommer jag inte att kunna justera dörren. Men det har kanske inte någon betydelse?
2. Hur tjock bör plåten vara för att ge maximal stabilitet?
Mvh
Martin -
Medlem · Halland · 4 007 inlägg 14 jul 2010 09:4314 jul 2010 09:43 #4
1. Du får justera ytterdörren genom att justera sidoljusena.Även om de är fasta går det att justera lite och det brukar inte vara några problem.
2. Behövs ingen tjock plåt räcker med 0,8 - 0,9 plåt. Plåten kläms ju mellan överljus och ytterdörr/sidoljus. (Plåten går ju inte att böja i den riktningen)
Du behöver egentligen ingen plåt men för att slippa få fula synliga skruvar genom överljus och ner i sidoljusen eller Från sidoljusen och upp i överljuset hade jag gjort enligt ovan. Nu räcker det med två två skruv från ytterdörren (i falsen, syns ej när dörren är stängd) och två skruv från överljuset som skråas ner i sidoljusena utifrån.
Liknande trådar
-
Problem vid montering av ytterdörr med sidoljus!
Fönster & Dörrar -
Att montera ytterdörr med sidoljus?
Fönster & Dörrar -
Kan någon rekommendera bra och prisvärda ytterdörrar/sidoljus?
Fönster & Dörrar -
Nödvändigt med dubbla bastudörrar?
Bastu -
Hjälp med dörr+sidoljus offert som jag fått
Fönster & Dörrar