Byggahus.se

Dörr i lod eller enligt vägg?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 919 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Vi håller på att sätta nya innerdörrar och som vanligt i äldre hus så är det mesta inte helt rakt. Så väggarna är inte i lod och då är frågan hur man gör med dörrarna? Ska vi välja att följa väggen så som förra dörrarna gjorde eller ska man sätta dem i lod även om det innebär karmen ligger kant i kant uppe och där nere går de in kanske 1 cm?

Egentligen är den inte riktigt o lod i det läget ihäller men den är innanför sträcken iallafall. Mer kan vi inte ta då det ligger ett parkettgolv ivägen.

Det hade helt klart varit enklast att följa väggen bara men så säger inte monteringsinstruktionerna.

• Laddar…
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har varit uppe tidigare här , ledsen det finns ingen patentlösning på problemet , utan man får mickla till det på bästa sätt efter eget huvud , och svälja samt leva med det ,
    Kolla om klackfoder går att använda , kanske lite modifiering av det ( slipa , såga e.t.c. )
    eller en list ,

3. S

snowjim

Medlem
    Så man ska inte följa väggen utan det måste vara 100% i lod?

4. D
    Medlem · E · 27 654 inlägg
    Sätter du den parallellt med väggen så finns risken arterna går i golvet när du öppnar, den kommer dessutom att öppna sig om den står på glänt. Bortsett från de problemen kan du sätta den plant mot väggen. Du får avgöra varsom är viktigast.

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om du följer väggen med ny karm , kommer dörren , antingen öppna eller stänga sig själv p.g.a. att den lutar åt ena eller andra hållet , vet inte hur den g;a gjorde , det är som att välja mellan pest och kolera
    Ock som daniel säger , om den lutar för mycket så kan den ta i golvet

6. P
    Medlem · Stockholm · 696 inlägg

Per i Hamrånge

Medlem
    Det viktigaste är ju att dörren inte glider upp eller igen pga att den hänger snett. Så får man anpassa med passbitar, salning mot foder etc. Ser inte ut att vara en katastrof i ditt fall. Jag har ett gammalt timmer hus där vägen lutar rejält. Det skiljer 5 cm upp mot nere. Om jag skulle anpassa mig efter väggen skulle dörren konstant stå öppen eller stängd beroende på hur den lutar

• Laddar…
  7. S

snowjim

Medlem
    Tror vi kör på att följa väggen som alla andra i huset. De åker ju inte upp av sig själv.

Provade dra i första kramskruven men det gick segt som in i, min18v klarade knappt trycket. Träet lät en del också!? Fick skruva ut den igen. Tydligen bottnar huvudet på karmskruven innan den är inne helt?

Man kan ju borra upp men då är det inte mycket trä kvar som man kan se här

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170725_164140.jpg

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Bara att borra om det är en botten i karmen , en del karmar har det , karmskruven håller om bara hälften är i karmen , annars längre karmskruv

9. S

snowjim

Medlem
    Aha, hehe man ska borra upp karmen rakt igenom med 14 mm borr, självklart har jag 12 och 16 mm bara så det blir till att åka iväg o handla lite ;)

10. A
    Husägare · Kalmar Län · 18 326 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Du ska borra ur hålet helt i karmen med den karmskruven.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är du kvar hemma ??? det är en specialborr som inte vinglar i hålet med en borr som sitter i nosen , så det blir exakt i cemtrum för hål i regeln pris ca 300:- otroligt svårt med en plattborr , den vinglar , men går om man håller exakt rakt , men utan centrumhål

12. S

snowjim

Medlem
    Aha! Bra att du sa det, var hittar man sen sådan då?

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Finns på byggvaruhusen kallas för karmskruvsborr , har du den specialnyckeln för att sätta i skruven , den andra ändan är för justering

14. S

snowjim

Medlem
    Ja, jag köpte tidigare en specialnyckel som man sätter i skruvdragaren.

Karmskruvborren fick jag köpa på Biltema, ingen av de andra hade hemma tyvärr.

Köpte även ett hultafors SM 180 vattenpass, hoppas det är tillräckligt bra, kändes inte motiverat att lägga 2000 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.