Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dörr enligt gammal standard eller felmätning? Flytta gångjärn och lås?

1. M
    Medlem · 4 inlägg

Mackanlarsson

Medlem
    Tjena,

Jag håller på att flytta in i en ny lägenhet renoverad nångång på 50-60 talet med slitna släta dörrar. Jag vill få ditt massiva speglade trädörrar.

När jag mäter enligt https://www.mindorr.se/filer/gammalstandard.pdf så är dörrarna 625 alt. 725 i bredd, 2015 i höjd, D-måttet blir 248. Däremot blir A och E måttet fel på flera centimeter. A måttet hamnar inte exakt mitt låscylindern utan i övre halvan, E måttet blir fel på ett par centimeter

Det verkar alltså vara låskistan och gångjärnen som sitter enligt äldre-äldre standard och själva dörrbladet (och avstånd mellan övre kant och övre gångjärn) är "vanlig" gammal standard.

Finns det något finurligt sätt jag kan klicka hem en dörr från bauhaus enligt gammal standard och justera denne avseende A och E-måttet? Undviker helst att byta hela karmen eller beställa måttbeställda dörrar. Allra helst vill jag att ni säger att jag måste ha mätt helfel och att dörrarna följer gammal standard.

2. Bästa svaret

1
    Medlem · Stockholm · 3 729 inlägg

123abcPremiumikon: Sverige

Medlem
    Det går att flytta gångjärnen i höjd men man kommer se var dom suttit tidigare.
    Men lite tur räcker det att byta slutbleck i karmen då nyare slutbleck för innerdörrar har ett större urtag, i värsta fall går det att flytta i höjdled och bygga igen det äldre hålet och måla men oftast räcker det med ett nyare slutbleck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.