Byggahus.se

Dömd bedragare - hur får man ersättning

1. R
    Medlem Nivå 3
    Hej,

Frågan: Jag blev lurad att betala pengar till en bedragare som inte levererade som utlovat. Han är nu dömd av tingsrätten att betala ersättning till mig. Hur får man pengarna, någon som vet hur man skall agera? (om det nu ens är möjligt)

Vad som hände, det kanske kan lära någon annan:
    Hade en köpes-annons på blocket ang verktyg. Blev kontaktad av en person som hade detta att sälja för 2000:- och bifogade bilder på det han hade. Under korrespondensen fick jag hans adress (stämde med namn på eniro och hitta), kopia på hans körkort, och betalningen skickades med Swish till samma namn som på körkortet. Väl betalat så avslutade han telefonnumret. Enda varningsflaggan i efterhand var att telefonnumret inte var registrerat på en person. Som det står på blocket, betala aldrig i förskott....
    Eftersom betalningen med swish går att spåra så var det enligt polisen inga svårigheter att hitta var transaktionen landade. Han har använt sin egen identitet och lurat av folk pengar. Jag inbillade mig att det måste vara en form av målvakt för så korkad kan man inte vara. Visst skulle det kunna vara en målvakt, men isf får han straffet också.
    Eftersom jag bad att få bli informerad om polisutredningen och vad som hände fick jag i veckan domen. Han hade alltså lurat 15 personer på belopp mellan 2000-8000, totalt ca 60 000.
    Tingsrättsförhandlingen tog en timme. Han erkände rakt av att han inte haft avsikt att leverera någonting till någon. Straff: skyddstillsyn. Sensmoral?

2. C
    Medlem · Nivå 10
    Av erfarenhet så vet jag att kronofogden kan hjälpa till med sådana ärenden. Det borde du fått information om tycker jag.
    Men det betyder ju dock inte att det kommer gå smidigt till...

3. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Jag har varit en situation lik din. Efter som personen inte kunde betala fick jag ett erbjudande av kronofogden att de driver in skulden. Det kostar inget när det handlar om skadestånd. Men efter som personen inte har pengar blev det en väldigt liten löpande utmätning till många som han lurat. Efter som har inte kan betala får han skuldsanering, vilket innebär att de tar så mycket det går under några år, sedan skrivs skulden av.

Men du behöver inte göra något aktivt vad jag vet.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Men har ditt krav drivits av åklagaren också i brottmålet (det kan göras så)? Om det alltså finns en dom att han är skadeståndsskyldig till dig, då kan du gå till kronofogden och få summan indriven.

Jag tror (men vet ej) att du får betala en summa till fogden, typ 3 - 400 tror jag. Det drivs också in av fogen.

Men om han inte har några utmätningsbara tillgångar så blir det svårare.

Om inte ditt skadeståndskrav drivits i brottmålet, så får du stämma honom själv (inte heller så dyrt för så små belopp). Och sedan får fogden driva in.

5. S
    Medlem · Nivå 13
    Rent krasst så kan man säga att du aldrig kommer att få nå pengar........Han kommer aldrig att betala nåt frivilligt och det enda du har är papper som fastställer skadeståndet och det kan du använda om du öppnar ett ärende hos fogden men personen ifråga lär antagligen inte bry sig om dem heller..........
    Det dumma med fogden är att skulden först ska fastställas och det sker genom att personen ifråga skriver under delgivningskvittot och de gör de aldrig...........
    Har en del legala ärenden själv och det vanligaste är att de skiter i just detta. Då får de aldrig skulden på sig heller. Utomlands fungerar det bättre för där kan en domstol fastställa skulden och sen rullar det på men inte här.....Det är ju inte säkert det finns nå pengar för det men fogden kan snabbare driva ärendet och gods kan beslagtas.

6. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Kronofogden gör jobbet. Du behöver bara tacka ja till deras hjälp. Har personen tillgångar eller inkomster så får man pengar. Det är om personen saknar möjlighet som denne kan få skuldavskrivning. Annars får man någon gång tillbaka pengarna.

7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 20
    Jag var med om ett inbrott för en massa år sedan, de tog knarkaren som var i 25års åldern och denne dömdes och jag skulle få skadestånd.
    Detta hamnade hos kronofogden och jag trodde aldrig jag skulle se mina pengar, jag blev förvånad när jag två år senare fick papper från fogden om att personen fått jobb och nu skulle börja betala.
    Jag har fått mina pengar och jag hoppas att det går bättre för personen nu.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag blev av med en del grejer vid ett inbrott för snart 10 år sedan och en person blev dömd och erkände dessutom.

Kronofogden "hjälper" med indrivningen, problemet är att idioten inte har några inkomster.
    Och när de väl efter ett par år lyckades tvångsförsälja bland annat en bil han kommit över, så täckte det bara en liten del av avgifterna till fogden som mitt ärende genererat honom, dvs jag har ännu inte sett röken av en krona av den skulden.

Konsensus, räkna inte med att få några pengar, skulle så ske så är det bara se som en bonus.

9. J
    Medlem · Nivå 13
    Eftersom en är dömd så har du säkert hans personnummer alla 12 siffror, så ringer du fogden och frågar om det finns något på den personen, om du frågar vad för krav det finns, så svarar dom, samt frågar om hur man gör för ditt. 10 år är lång tid och kanske presskiverat om ingen har bevakat

10. N
    Medlem Nivå 4
  11. M
    Medlem Nivå 2
  12. N
    Medlem Nivå 4
    Absolut. Jag har själv råkat ut för samma sak för ett par år sedan. Det gäller att gripa efter varje halmstrå i dessa fallen, även om chanserna till ersättning är små.
    Det bästa man kan hoppas på är att Kronofogden gör en utmätning av egendom av den dömda, men oftast är personen skyldig väldigt många personer pengar så det inte blir mycket kvar till den enskilde. Det andra alternativet är att den dömda tar tag i sitt liv och börjar betala tillbaka vad han är skyldig.

• Laddar…