Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dölja skruvhål i trall .

1. M
    Medlem · 8 inlägg

mike_p

Medlem
    Hej,
    Jag hjälper en kompis med hans trädäck.
    Vi byggde det förra året, sommaren 2020.
    Nu har han flyttat och vi skruvade ner allt och tog med det till det nya stället.
    Vi ska alltså återanvända det mesta, inklusive trallvirket , 28x120.
    Går det på något sätt fylla igen skruvhålen i det trall vi ska använda med något form av spackel?
    Det gamla trädäcket hade inte CC 60 överallt.
    Eller kan man vända på trallen och leva med de små hålen som kommer synas..?
    Tacksam för svar.
    /Mikael.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 15 502 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Hade varit något enklare att inte flytta trallen! Är han tysk ? Det finns inga hållbara sätt att fylla skruvhål utomhus som blir snyggt och håller. Köp ny trall istället.

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 538 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    • Laddar…
  4. M
    Medlem · 8 inlägg

mike_p

Medlem
    • Laddar…
  5. Keiller
    Husägare · T-län · 2 415 inlägg

Keiller

Husägare
    Frånsett att det låter lite roligt att man tar med sig ett trädäck när man flyttar som om det vore en möbel så skulle jag själv inte bry mig så mycket om det syns skruvhål på trädäcket.

Spackel tror jag inte på i det här fallet utan skruva i de gamla skruvhålen om det går och låt resterande tomma skruvhål vara som de är.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 8 inlägg

mike_p

Medlem
    Ja, ha ha..förstår att det låter lite knäppt!
    Kompisen bodde i en hyresrätt på nedre botten och ville piffa upp uteplatsen med ett trädäck. Han bekostade allt själv och typ 1 månad efter vi var klara så dök det upp en annan lägenhet som han valde att flytta till.
    Och de som flyttade in i hans gamla ville av någon anledning inte köpa det färdiga trädäcket.
    Och varför skulle han skänka bort ett helt trädäck med tillhörande skärmväggar och alla timmar vi lagt ner?
    Så då tog vi helt sonika med oss allt till det nya stället och nu håller vi på och försöker återskapa det.

7. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Låter som ett bra drag. De flesta hade nog bara slängt det på tippen och köpt ny trall.

”Bastards!”;)

8. holmberg87
    Lösvirkesbyggare · Gävleborgs · 2 428 inlägg

holmberg87

Lösvirkesbyggare
    Hehe ja det var speciellt, men kan ni inte barsa bygga upp trädäcket med samma cc som på förra stället? Eller lägga någon regel extra så ni kan använda samma skruvhål?

Om det inte går skulle jag definitivt byta trall men dtör msn dig inte så små skruvhål så är det enklaste att låta dom vara. Eller skruva i korta skruvar så är hålen 7af fylld av en skruvskalle hehe

• Laddar…
  9. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
  10. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 2 078 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    Jag fick för mig att plugga alla skruvhål i en cumarotrall jag byggde. Totalt runt 30m². Går inte att få bra om trallen är rillad. Gjorde pluggarna med en bänkborrmaskin och en Veritas-borr som gör något koniska pluggar. Förborrade halva brädans tjocklek med 10mm träborr, sen igenom centrum med 3mm.

Sjukligt mycket jobb, men det blev mycket bra...

• Laddar…
  11. M
    Medlem · 8 inlägg

mike_p

Medlem
    Jo, är inne på det spåret, att försöka skruva i samma hål. Blir ju en massa pusslande och mätande i och med att det gamla cc- måttet varierade lite.
    Ville ha en plan B om det inte funkade att göra så.
    Nu har jag ju fått lite alternativ, härligt forum det här. Tack!

• Laddar…
  12. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Har gjort det själv och det går utmärkt, men pluggämnet bör vara torrt och gärna kärnträbiten av plankan. Är man övernoggrann går det att ådringsmatcha till plugghålet också.:geek:

• Laddar…
  13. M
    Medlem · 8 inlägg

mike_p

Medlem
    Detta rör sig om ca 20 kvadrat. Tryckt trall 28x120.
    Pelarborrmaskin finns på jobbet, att göra pluggar. Jag hängde med att förborra halva tjockleken (Du menar det hålet du ska plugga igen..) men det här med igenom centrum med 3 mm är jag inte med på riktigt...

14. Karlia
    Medlem · 2 737 inlägg
    Jag har gjort det själv och ådringsmatchat för den extra känslan av tillfredsställelse:D En hel trall vet jag inte om jag skulle känna samma tillfredsställelse.. Skulle förmodligen försöka använda samma hål.

15. F
    Hobbyelektriker · Gävleborg · 2 078 inlägg

Fluxor

Hobbyelektriker
    3mm rakt igenom där skruven ska sitta för att undvika sprickor. Det rekommenderades för träslaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.