Byggahus.se

Dölja befintliga lister med nya lister i hyresrätten?

1. Josefin_fin
    Medlem · 1 inlägg

Josefin_fin

Medlem
    Hej Alla!

Ja, kanske lite konstig fråga, men så här är det.

Jar äääntligen fått tag på mitt första förstahandskontrakt här i Stockholms härliga bostadmarknad. Lyckan är enorm och jag är lycklig som ett barn.

Inredning är en stor passion, och tyvärr är lägenheten otroligt sunkig med typiskt miljonprojekt-standard. Det svider i mina ögon och jag behöver nu vara kreativ för att kunna dölja bristerna som finns.
    Värden kommer måla om tak och tapetsera om hela lägenheten med ett begränsat urval av standardtapeter.

Så, till frågan . Tyvärr måste jag kunna återställa allt jag tar mig vid eventuell framtida utflytt. Golvlister är klassiskt mörkbruna varav en tanke är att lägga klickgolv (fått ok på golvet) ovanpå befintliga platsmattor i kök och hall och sedan eventuellt dölja de gamla listerna med nya vita eller måla nya utanpåliggande i samma grå ton som väggarna kommer få. Alternativt dekorplast?

Något tips på vad man bör leta efter?

(jag vet att vissa lister går att montera bort och kanske förvara i förråd, men tänker i förstahand se om andra alternativ finns).

Tack på förhand!

2. B
    Medlem · Stockholms län · 23 840 inlägg

BirgitS

Medlem
    Lagen kräver inte att man återställer en hyreslägenhet i exakt det skick den var vid tillträdet utan man har rätt att måla om och tapetsera om själv. Regeln är att om arbetet är dåligt eller det är en väldigt avvikande tapet/färg kan man bli skyldig att ersätta eller måla om när man flyttar ut. Därför har du rätt att måla om eller byta ut befintliga golvlister så länge det blir golvlister som de flesta tycker är okej.

Här skriver hyresnämnden en del om vad man får göra i en hyreslägenhet: http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Hyresratt---bostad/Anvandning-och-skick/

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.