Byggahus.se

Dödsolyckan vid taktäckning ger miljonböter

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Laddar…
    • Svara
  2. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Undrar om det hade varit lika tyst ifall lika många poliser som byggarbetare dog i arbetet?

• Svara
  3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det är väl inte särskilt tyst om arbetsplatsolyckorna på byggarbetsplatser? Byggnads driver ju frågan rätt hårt, och arbetsmiljöverket jobbar också mycket med frågan.

• Svara
  4. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Jämfört med, om en polis i månaden hade dött när han gjorde sitt jobb, är det väldigt tyst.

• Svara
  5. T
    Medlem Nivå 5
    Vad spelar det för roll om det är en polis eller byggare som dör på sitt arbetet. Det är väl för jäkligt att det ska behöva hända.

• Svara
  6. O
    Medlem Nivå 2
    Tragiskt att det tummas så mycket på säkerheten.

• Svara
  7. SamiHus
    Medlem · Nivå 8
    Tråkigt att sånt här händer, särskilt pga slarv.
    Nu vet jag inte vad som hänt just i det här fallet. Tyvärr så läggs det även för lite ansvar på arbetarna själva då det i många fall finns regler att följa men man skiter i det, får anta att de fallen är de som ofta inte leder till åtal mot arbetsgivare? Att vara tre arbetare och ingen säger eller gör något om säkerhetsanordningar oavsett vad arbetsgivare sagt eller gjort, för jävligt.

• Svara
  8. O
    Medlem Nivå 2
    Varför ska ansvaret läggas på de anställda? Det måste ju ändå vara företagets ansvar att säkerheten för de anställda är tillfredsställande.
    Det finns inget utrymme för tolkningar kring detta. Säkerheten skall vara det absolut viktigaste och det är företaget som skall se till att det efterlevs. Om det går att tumma på detta så finns det alltid någon oseriös arbetsgivare som ska spara in på fallskydd och utbildningar för takkompetens, som anställd är det kanske inte så lätt att säga ifrån alla gånger, speciellt då det råder en ganska utbredd höhö-mentalitet och även till stor utsträckning utländsk arbetskraft inom dessa yrkesgrupper.

• Svara
  9. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Det finns ju ungefär 300000 byggnadsarbetare i sverige, och ungefär 20000 poliser. Alltså ungefär 15 ggr så många. De 2005-2013 åren har 6 poliser dött i tjänsten, vilket innebär ungefär 0,063 döda poliser per månad i tjänstern. Enligt byggnads dör en byggnadsarbetare i månaden. Eftersom 1/15 = 0,066 så innebär det att det är ungefär lika farligt att vara polis som byggnadsarbetare i sverige.

Polis eller byggnadsarbetare är inte de farligaste arbetena, utan många arbeten är betydligt farligare.

• Svara
  10. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Självklart är ansvaret också på dom anställda.

Som arbetsgivare förser jag dom anställda med den skyddsutrustning som behövs, jag påpekar ständigt (tjatar som fan) på att dom ska vara försikta osv.
    Mer än så kan jag inte göra. Eller?
    Om då den anställde inte använder grejerna, vad ska man göra då?

• Svara
  11. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Självklart är ansvaret också på dom anställda.

Som arbetsgivare förser jag dom anställda med den skyddsutrustning som behövs, jag påpekar ständigt (tjatar som fan) på att dom ska vara försikta osv.
    Mer än så kan jag inte göra. Eller?
    Om då den anställde inte använder grejerna, vad ska man göra då?

• Svara
  12. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Då skall du faktiskt sparka dem. Upprepade och flagranta brott mot arbetsskyddsreglerna är saklig grund.

Om du inte sparkar eller inför andra sanktioner mot dem, t ex löneavdrag, då delar du ansvaret.

• Svara
  13. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Hur ska man veta det om dom själva inte säger något?

Ponera att Rufus jobbar åt mig, duktig kille, använder säkerhetslina alltid men just idag får Rufus för sig att han bara snabbt ska upp och byta en sprucken takpanna.
    Tyvärr har Nicke Nyfiken varit uppe på taket tidigare och lämnat bananskal efter sig.
    Rufus halkar på bananskalet och ramlar ner.

Medans detta sker sitter chefen (jag) och latar mig på kontoret som vanligt.

Mitt fel att Rufus är död?

• Svara
  14. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Nej, i det här fallet så ligger du mycket bättre till. Särskilt om du kan visa att du sett till att dina anställda bär skyddsutrustning i vanliga fall, exv. genom oanmälda inspektioner.

Men generellt så är lagen faktiskt så hård som jag skrev. Det är din skyldighet som arbetsgivare att tillse att dina anställda använder påbjuden skyddsutrusning, och det ansvaret går faktiskt så långt som att du skall inspektera, agera skyndsamt om du får någon indikation på att den inte används som den skall, t ex efter ett tillbud, osv. Du skall använda alla medel som står dig till buds, muntlig varning, skriftlig varning, löneavdrag, eller som sagt tom uppsägning med omedelbar verkan.

• Svara
  15. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Jag är väl medveten om det juridiska ansvaret.
    Försökte bara förtydliga att även arbetstagaren har ett ansvar, både juridiskt men framförallt för sin egen skull.

Ramlar någon ner och dör så slår jag ihjäl dom.

• Svara