Byggahus.se

Dödsdömd bok?

1. H
    Medlem Nivå 3
    Tyvärr mår en av mina fina bokar inte så bra. Någon form av ticka verkar ha hittat dit. Barken sprucken på sina ställen. Finns något att göra eller är det motorsågen som gäller?

Mvh Henrik

• Laddar…
  2. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Jag förstår inte. Är det så att du misstänker att trädet är så ruttet att det kan falla omkull i första bästa storm, eller är det svampen du har något emot?

Jag skulle låta trädet stå så länge det inte var fara för liv eller värde En arborist kan säkert ge ett professionellt utlåtande med bättre grund utifrån platsens förutsättningar om du är orolig, på bilderna ser vi ju inte mycket mer än att det växer en svamp på stammen.

Att ta bort ngt bara för att det fått en åldersblämma vore som att avliva folk for att man måste ha glasögon. Många träd lever läänge med diverse dödliga åkommor, precis som många människor.

3. D
    Medlem · Nivå 20
    Det är ju uppenbart att det är röta i stammen. Hur stadigt trädet står går inprincip inte att avgöra. Om det behöver tas bort beror på hur det står, riskerar det att trilla på något?

4. H
    Medlem · Nivå 6
    I min erfarenhet är bokar rötkänsliga träd, om det står illa till skulle jag ta ner.

5. H
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar,

Var sambons kollega som är kommunekolog som uttalat sig (om bilderna) att det var kört och antagligen skulle falla i nån höststorm. Tydligen är tickorna som tittar ut sista steget...
    Tyvärr står det dumt till precis vid en motionsslinga och mot min tomt har jag längor som ligger i riskzonen om det ramlar. Måste plockas ner bit för bit. Ska kolla vad kommunen säger då det står på gränslinjen mellan min och kommunens mark.

6. Keexet
    Medlem · Nivå 9
    Så du har alltså frågat en yrkeskunnig, men tror att vi amatörer som ser ett par bilder på nätet skulle ge ett bättre utlåtande? Snyggt krokben!:oops:

Personligen hade jag infogat den informationen i ursprungsinlägget också.:geek:

7. K
    Husägare · Nivå 12
    Det får vara någon utmaning för oss forumister med.:D

8. H
    Medlem Nivå 3
    Nja, experten har enbart tittat på bilderna. Av vana, och i detta fall kanske viss förhoppning, ville jag ha second opinion. Kan ju finnas yrkeskunniga även här som är av annan åsikt

9. S
    Medlem · Nivå 6
    Jo, men vi kan ju också bara uttala oss från bilderna ;-)

10. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Så skulle säkert jag med säga som "kommunanställd expert". Varför ta risken att bli "ansvarig" om någon får trädet i huvudet. Som "anonym forumtyckare" kan jag däremot killgissa att trädet säkert klarar sig många år... Tycker det man ser på bilderna verkar tämligen harmlöst.

• Laddar…
  11. D
    Medlem · Nivå 20
    Tickorna som du ser är enbart fruktkroppen på svampen. Den är ett tydligt bevis på att det är röta i stammen. Exakt hur allvarligt den påverkar trädets stabilitet är inte möjligt att säga. Men att det finns en tydlig skada är det inget snack om.

12. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Det kan nog lura ett och annat proffs inom allehanda gebit här också så jag tycker inte man ska trycka till TS för denna fråga. ;)

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 1
    När trädet har löv och det inte syns stora torkande grenar uppe i trädet klarar det sig nog ett tag till. Finns inte dessa tecken skulle jag låta det stå till det syns dessa tecken.

• Laddar…
  14. H
    Medlem Nivå 1
    Jag är absolut ingen trädexpert men har vistats lite i bokskog och funderat just över detta med tickorna.
    Varenda fallen bok hade tickor och (nästan) varenda bok med tickor hade fallit. Ser jag en stående bok med tickor är jag misstänksam mot den..

• Laddar…
  15. H
    Medlem · Nivå 6
    Ja, min observation med. Bok verkar vara mycket känsligt för röta i jämförelse med många andra träd.