Byggahus.se

Dödsbolagfart och köpa ut syskon.

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Jo huset jag vill köpa ägs just nu 1/2 av min pappa. Den andra halvan står just nu på min mammas dödsbo. Hon gick bort för 2 år sen.
    Jag har två syskon och vi står som dödsbodelägare just nu som jag förstår det efter bouppteckningen...
    Nu till frågan. Hur ska vi göra om jag ska köpa ut mina syskon och pappa. Vi behöver först göra ett arvskifte? Så dödsboet försvinner eller?
    När behöver vi en dödsbolagfart? Jag förstår inte det?
    Ska vi först skaffa en sån och betala för det och sen ska jag köpa ut dom och sen skaffa en ny lagfart alltså? Hur funkar allt? Jag blir så förvirrad!

2. B
    Medlem · Nivå 8
    Om övriga tillgångar i dödsboet räcker till så bör det vara bättre att ni gör upp att du får ärva den delen som ägs av dödsboet direkt. Då blir det ingen reavinstskatt på den delen förrän du säljer, annars får dina syskon betala den när dom säljer till dig.

3. M
    Medlem Nivå 1
    tänker du alltså om det finns pengar i dödsboet så kan dom få det? Det fanns bara några småslantar i nån fond och dom fick pappa ta. Det är bara den fastigheten i dödsboet alltså.

4. D
    Medlem · Nivå 13
    Eftersom det inte finns pengar i dödsboet så kommer du få täcka dina syskons del med reda pengar. Det är fördelaktigt (för alla utom staten) om du övertar fastigheten genom arv, dvs inte genom köp (eller senare gåva).

Du bör kunna rådfråga bouppteckningsmannen men finns ingen så tycker jag ni kan kosta på er några timmar Hos en familjejurist.

Du bör fundera på om du har möjlighet att köpa ut dina syskon.

1) Börja med att värdera fastigheten. Tala med dina syskon och kom överens om hur fastigheten ska värderas. Ska ni anlita en värderingsman, en mäklare, flera mäklare. Ska ni ta den högsta värderingen, lägsta eller ett snitt av flera?

2) när ni kommit överens om ett värde ska du räkna ut vad din del är värd. Härvid ska du göra en kapitalvinstberäkning.

fastighetens värde
    - omkostnadsbelopp
    - förbättringskostnader
    - fiktivt mäklararvode
    = kapitalvinst

Den beskattningsbara kapitalvinsten är 22/30 av kapitalvinsten. Skatten är 30 procent.

Vi leker med tanken att fastigheten är värd 2 000 000 och att den framräknade Fiktiva skatten är 200 000.

Då ska du betala 2/3 av 1 800 000, dvs 1 200 000 kr till dödsboet. Givetvis under förutsättning att du tillskiftas fastigheten.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Nivå 22
    Två små frågor först för att det ska vara säkert.
    Var dina föräldrar gifta?
    Hade de skrivit testamente?
    När en i ett gift par avlider så går normalt arvet helt och hållet till den andra parten och barnen ärver inget förrän båda föräldrarna har gått bort.