Byggahus.se

Dödsbo

1. S
    Medlem · 1 inlägg

stina11

Medlem
    Vi är i stånd att köpa ett hus där säljaren är ett dödsbo. Jag har läst mig till att det vid försäljning av hus från dödsbo är vanligt att man lägger till en klausul i kontraktet där man avskriver säljaren ansvar för dolda fel. Och nu kommer frågorna:
    Vad är skäligt avdrag på priset när så är fallet? Man tar ju en stor risk hur mycket man än har låtit besiktiga huset.
    Finns det egentligen ett alternativ? Vem "claimar" man när dödsboet sedan är upplöst?
    Jag har inte lyckats hitta info om ovanstående men vill veta vad som gäller och andras erfarenheter.
    Tack!
    Hälsningar Stina

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Dödsbo

När någon har dött så är det någon eller några som ärver, dessa personer kallas för dödsbo. Det är dessa som blir motpart vid eventuella felaktigheter. Dock är det krångligt eftersom det oftast rör sig om flera personer och därmed flera motparter.

Jag skulle därför skriva in klasulen (dolda fel) i kontraktet och sänka priset. Försök att räkna ut alla normala tänkbara fel och ta en sannolikhet att de inträffar - då får du en uppskattat pris.

Exempel - alla normala tänkbara fel kostar 600000 kr att åtgärda. Sannolikheten att de inträffar är 15%. Då ska priset sänkas med 90000 kr. Avrunda det till 100000 kr. Så skulle jag räkna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.