Byggahus.se

Dödsbo utan registrerad ägare

1. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Har du Gustav Davids personnummer? Varför kallnar spåret 1981, dog han då? Det borde gå att se om han har några barn?

2. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Hur drar du den slutsatsen? Bilden nämner väl en änka och tre barn?

En bouppteckning som är så pass ny som 1981 måste gå att få fram kan jag tycka.

3. V
    Medlem · Nivå 6
    Kontakta en släktforskarföreneing.
    Släktforskare är duktiga på att leta fram personer.

4. Jante
    Medlem Nivå 9
    Lantmäteriet hänvisar till David s dödsbo som ägare, där kallnar spåret, för att få fram mer information måste jag få fram davids personnummer vilket är svårt/omöjligt.

Efter att fått svar från min livlina, Byggahus forumet, (tack alla som svarat) har jag fått lite ny upplägg och får antagligen frakta ner mig själv till Uppsala för att beställa in lite material till läsesalen. Digital sökning ger bara så mycket och bouppteckningar från 1981 är inte sökbara online med mindre än att du har ett personnummer.

Jakten går vidare :cool:

//Jante

5. Jiji
    Medlem · Nivå 8
    Personnummer är offentlig handling så det kan du få fram via skattemyndigheten. Det var kyrkan som höll i folkbokföringen 1981 ev kan det finnas några kyrkböcker kvar i församlingen. Det var inte digitalt register då. Har du bara någon adress eller ort där den här personen bott ska det inte vara så svårt att få fram ett personnummer.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Har du provat att ringa Skatteverket och fråga (efter personnumret alltså)?

• Laddar…
  7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Är du säker på att Skatteverket har personnummer på en person som avled för närmare 40 år sedan?

8. Jiji
    Medlem · Nivå 8
    Ja då det är arkiverat. Det ska ha förts över när skattemyndigheten tog över folkbokföringen. Originalböckerna finns ju dessutom att tillgå. Förmodligen i ett stads- eller landsarkiv.
    Jag har släktforska i modern tid och det krävs bara lite tålamod och ev grävande i dammiga arkiv. :D

• Laddar…
  9. Marcus_L
    Allvetare Nivå 5
    Jag har Sveriges dödsbok för släktforskning, jag tror det är nummer 6 jag har 1901-2013, det kan vara nummer 5 (t.o.m. 2009) jag kan titta när jag kommer hem.. bör kunna plocka fram mer information om personen om du ger mig fullständigt namn och om du har något mer.. om det är ett vanligt namn så kan det behövas ytterligare information som t.ex. stad.. men jag är osäker på om fullständiga personnummer finns med i dödsboken, det var ett par år sedan jag använde mig av den..

Om du vill att jag kikar så kan du skicka mig fullständigt namn och vad mer du har som ett privat meddelande.

10. R
    Medlem · Nivå 9
    All folkbokföring före 1991, när den fortfarande sköttes av kyrka är levererad till Riksarkivet och finns på de olika landsarkiven.
    Det du behöver veta är var denna person bodde när han dog, helst också döds- resp. födelsedag. Då kan du få fram personkortet som innehåller uppgifter som det går att gå vidare med för att göra den släktforskning som behövs för att finna arvingar. Där finns även personummer.

Har du inte dessa uppgifter så finns vissa register som går att ta hjälp av (Sveriges befolkning, Dödboken) https://www.rotter.se/senaste-nytt/2320-sveriges-befolkning-1975 Ev. finns p-nr även där. Kan gå att hitta vissa släktingar bara genom att kombinera registren också. (Viss osäkerhet, att bo på samma adress är bara en indikation på släktskap och det kan finnas barn som aldrig bott med föräldern)

Förutsatt att personen inte saknat barn och testamenterat allt till någon helt annan...
    Men om det talas "på byn" om en massa olika delägare så gissar jag det är diverse avlägsna släktingar som inte har brytt sig om att skifta dödsboet och söka lagfart.

• Laddar…
  11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Fast det är ju inte riktigt samma sak som att bara fråga Skatteverket och få uppgiften. ;)

12. Jiji
    Medlem · Nivå 8
    Nej kanske inte men bra nära. ;)
    Det är väl lite kul med själva letandet också. Men förmodligen går uppgifterna lätt att hitta via skattemyndigheten. I mitt jobb behöver jag ibland reda ut liknande saker och jag har inte misslyckats ännu.
    Vad gäller dödsbon kan äldre dödsbon ibland vara oskiftade, nu för tiden måste de avslutas inom en viss tid. Men det är inte ovanligt att fastigheter och framför allt gemensamhetsanläggningar ägs av oskiftade dödsbon där det finns flera generationer av oskiftade dödsbon. Det brukar gå att lösa. Det handlar mest om att veta vad man ska fråga.

• Laddar…
  13. Marcus_L
    Allvetare Nivå 5
    För att uppdatera tråden, både fadern och sonen fanns med i Sveriges dödsbok 6.
    Dödsboken innehåller datum, ej personnummer, båda personerna förekommer innan år 2001 då skatteverket tog över ansvaret för bouppteckningar.

14. H
    Medlem · Nivå 7
    Det finns ingen bestämd tid för hur länge ett dödsbo får vara oskiftat, men efter fyra år så blir beskattningen hårdare och därför är det dumt att ha kvar ett för länge. Enda undantagen jag hittar är dödsbon efter personer under 18 år samt jordbruksfastigheter som ägs av ett dödsbo. Dock kan ett dödsbo skifta ut bara jordbruksfastigheten men ha kvar andra saker i dödsboet i princip så länge de vill.

Sen om man skiftar ut alla beskattningsbara tillgångar (fastigheter, pengar, aktier mm) och avslutar bankkonton samt gör en sista deklaration så kommer Skatteverket anse att dödsboet är avslutat. Men det kan fortfarande finnas tillgångar, utgifter och skulder kvar i dödsboet efter det och de kan finnas kvar hur länge som helst ex bilar, abonnemang, kontanta medel, skuld eller utlånade pengar till annan privatperson mm.

Fastigheter bör inte kunna finnas kvar i dödsbon som Skatteverket anser är avslutade eftersom det ska betalas en fastighetsavgift via deklarationen varje år. Men allmänningen hos oss har ingen betalat fastighetsavgift för sedan åtminstone -94 när ägaren (ett företag) likviderades. Så uppenbarligen finns det fastigheter som Skatteverket inte har koll på och i så fall kan en sådan fastighet finnas i ett dödsbo som enligt Skatteverket är avslutat

• Laddar…
  15. Jante
    Medlem Nivå 9
    Det är sånt här som gör forumet så :devilish: bra!!!

Alltid någon som kan hjälpa till och som är villig att göra det :D

TACK Marcus_L

//Jante