Byggahus.se

Dödsbo utan registrerad ägare

1. Jante
    Medlem Nivå 9
    Hej,

granntomten är ett gammalt dödsbo där spåret kallnar 1981, det finns arvingar som tydligen inte vet att de äger marken. Vi har försökt spåra nuvarande ägare genom lantmäteriet, länsarkiv, kommun, taxerings myndighet osv utan att lyckas.

Efter att nu skött om den här biten mark på 1200m2 i 25 år vill vi köpa den men vet inte hur vi ska gå vidare.

Finns det någon som har en aning?

//Jante

2. B
    Medlem Nivå 1
    Via lantmäteriet kan ni få fram uppgifter om dödsboet. Utifrån dessa uppgifter vänder ni er till Skatteverket för att få en kopia av bouppteckningen. I bouppteckningen framgår vem som var dödsbodelägare. Därefter får ni gå vidare framåt i kedjan för att hitta nu levande arvingar.

• Laddar…
  3. Marcus_L
    Allvetare Nivå 5
    Om du vet personnumret på ett dödsbo så kan du plocka ut bouppteckningen.
    Om den är från efter 2001 kan den hämtas här från Skatteverket.
    I ditt fall så är den äldre än 2001, så då måste du beställa den från Riksarkivet.

4. Jante
    Medlem Nivå 9
    Nej tyvärr, vi har försökt med riksarkivet men de hittade inget :(

//Jante

5. Jante
    Medlem Nivå 9
    Tyvärr, skatteverket har inte så gamla bouppteckningar utan de hänvisar till riksarkivet och de hittar inga uppgifter..:(

//Jante

6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Har du kollat med närbelägna tingsrätter?

7. H
    Medlem · Nivå 7
    Vi har en lite liknande situation med vår "allmänning". Enligt Lantmäteriet ägs den av ett bolag som likviderades -92 och vi har lyckats få tag på alla likvidationshandlingar och där finns inte den fastigheten med och likvidatorn vägrar öppna upp likvidstionen igen. Enligt LM så finns det en ägare, trots att ett likviderat bolag per definition inte kan äga något, och därför kommer de inte att starta en ägarutredning.
    Vi har även hittat papper mellan markägaren på och det likviderade bolaget på att när bolaget hade exploaterat hela området så skulle en förening startas upp och överta allmänningen. Men det avtalet är skrivet innan sista köpehandlingen undertecknades och därför räcker inte det för att få LM att skriva över fastigheten på föreningen.

Det vi kan göra är att försöka hänvisa till besittningsrätten (har jag för mig) och visa på att vi har skött om området sedan -72. Det kan gå, men det är inte alls säkert. Hade vi däremot betalat fastighetsskatten för fastigheten de senaste 10 åren så hade det inte varit några problem med att visa på att fastigheten borde tillhöra oss, men det har vi inte gjort.

Så det enda vi kan hoppas på just nu är att någon i området skulle hitta papper på överlåtelsen av fastigheten till föreningen, men det känns osannolikt. Utöver det verkar det som att vår enda chans är att förfalska papper eller skicka in en ny ansökan om ändrad ägare om något år och bara skicka med överenskommelsen mellan markägaren och bolaget och hoppas att de inte utreder det mer grundligt nästa gång...

Så mitt råd är att du ringer en fastighetsjurist med dina frågor. Förhoppningsvis kan du få ganska bra svar så att du har något att gå på utan att du ens behöver betala för det

• Laddar…
  8. Jante
    Medlem Nivå 9
    Jepp, de hänvisar till lantmäteriet, moment 22 :rolleyes:

//Jante

9. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Fast jag tänkte om de möjligen hade bouppteckningen arkiverad. De kan väl knappast hänvisa till lantmäteriet för en fråga om en bouppteckning.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 7
    Sen kan det vara så att i och med arvskiftet så fick fastigheten en ny ägare, men de glömde att skicka in (eller kom bort i posten) det till Lantmäteriet för uppdatering av lagfaren. I så fall är det den som fick/köpte fastigheten vid arvsskiftet som är den riktiga ägaren och i så fall bör skicka in papper på det.

Sen är det dessutom så att bouppteckningen endast säger vilka tillgångar och skulder som fanns på dödsdagen, men den säger inget om vem som ärvde vad och vad som såldes. Det står i stället i arvsskifteshandlingen och det av alla papper i byråkratsverige behöver bara finnas i ett enda exemplar, underskrivet av samtliga arvingar och behöver inte registreras någonstans. Så det är egentligen arvsskifteshandlingen du behöver få tag i vilket kan vara en riktig utmaning om du har otur. Men förhoppningsvis räcker det med att du får tag i en arvinge som antingen vet vem som äger fastigheten eller som kan säga vem du ska prata med.
    Det kan även vara så att de aldrig skiftade fastigheten så att det faktiskt är dödsboet som fortfarande äger den. Men Skatteverket bör kunna tala om vem som har betalat fastighetsskatten de senaste åren

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast i boupteckningen listas arvingarna. Så det borde ge ett spår till en ägare.

12. H
    Medlem · Nivå 7
    Det är sant. Jag tolkade det som att TS hade haft kontakt med i alla fall en arvinge, men om jag feltolkade så är bouppteckningen bra för att spåra en arvinge

13. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Hur vet du att det finns arvingar?
    Hur vet du att de inte vet att de äger marken?
    Hur vet du att de äger marken?
    Vet du vilka någon/några/alla arvingar är?
    Har du varit i kontakt med någon/några/alla arvingar?

Ursäkta korsförhöret men när jag nu läser ditt första inlägg igen känns det lite oklart exakt vad du menar med raden jag citerar i detta inlägg..

14. Jante
    Medlem Nivå 9
    Lugna puckar ;) vad gäller den biten med arvingar så är det byskvaller, jag försöker bara hitta rätt gamling som sitter på rätt information i byn. Har försökt ett tag utan att lyckas, men skam den som ger sig.

Ryktet säger att det finns MÅNGA som delar på den här snutten mark, varav någon/några emigrerat t.ex. Rykten ska man ju inte tro på dock, bara sprida vidare :rolleyes:

//Jante

• Laddar…
  15. Jante
    Medlem Nivå 9
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-1-15_8-46-58.png

Har lyckats se att sonen Gustav David var arvinge till marken och där kallnar spåret 1981.
    Får försöka med riksarkivet igen, se om jag kan hitta en annan handläggare kanske.

//Jante

• Laddar…