Hej,

Tidigare fått tips om att ta död på gräset innan man lägger trall, för att minska risken att det växer igenom.

Vi skall lägga trall nästa vår/sommar och funderar på om det är nu vi bör lägga markduk eller liknande för att ta död på gräset?

Eller vad rekommenderar ni?

Onödigt om du frågar mig, de dör fort under trallen ändå

• Gilla
Cecilia Möller och 14 till
  • Laddar…
Nissens
N NathalieH skrev:
Hej,

Tidigare fått tips om att ta död på gräset innan man lägger trall, för att minska risken att det växer igenom.

Vi skall lägga trall nästa vår/sommar och funderar på om det är nu vi bör lägga markduk eller liknande för att ta död på gräset?

Eller vad rekommenderar ni?
Jag gick emot ”allas” rekommendationer och struntade i det. Efter 20 år har det fortfarande inte kommit upp något…

• Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Så fort ljuset försvinner så dör gräset. Jag har lagt trall utan att ta bort gräset. Det har dött undertill. Det jag funderar på är om det kan vara bra att lägga något för att förhindra markfukten isåfall?

• Gilla
jrosenthal och 5 till
  • Laddar…
T
Jag gjorde inte heller något åt gräset innan, nu 2 år efter när jag kikade under fanns inget gtäs kvar

• Gilla
L. T. P och 2 till
  • Laddar…
Om du har åkerfräken på tomten så växer den upp genom trallen, övriga gräs/växter gör det inte.

• Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Där ligger nämligen ett trall som tidigare ägare lagt, och där växer gräs igenom detta (eller om det är åkerfräken?). Vad bör man göra för att detta inte ska ske?

A Abies koreana skrev:
Om du har åkerfräken på tomten så växer den upp genom trallen, övriga gräs/växter gör det inte.
Hur tar jag död på denna på enklast vis?

N
N NathalieH skrev:
Där ligger nämligen ett trall som tidigare ägare lagt, och där växer gräs igenom detta (eller om det är åkerfräken?). Vad bör man göra för att detta inte ska ske?
Markduk. Jag la markduk under min ena trall men ej under den andra. Under den utan markduk kan det ibland komma något rotskott från grannens träd.

• Gilla
Ruffeboy och 1 till
  • Laddar…
N NathalieH skrev:
Det finns inget enkelt sätt att ta död på åkerfräken, frågan är om det finns något sätt alls 😏

Markduk är det som gäller för åkerfräken.

N newbee skrev:
A Abies koreana skrev:
Det finns inget enkelt sätt att ta död på åkerfräken, frågan är om det finns något sätt alls 😏

Markduk är det som gäller för åkerfräken.
N newbee skrev:
Markduk. Jag la markduk under min ena trall men ej under den andra. Under den utan markduk kan det ibland komma något rotskott från grannens träd.
N newbee skrev:
Då kanske det är vettigt att lägga markduk redan nu i höst ändå? Eller räcker det att lägga det i samband med att trallen läggs?

Du bör ju konstatera först att det är åkerfräken på tomten, finns den där så är det inte enbart några få plantor utan det finns mängder av den.

Om det inte växer åkerfräken på tomten så är det onödigt med markduk.

Davidbagare
Lägg markduk nu eller i vår. Kommer inte göra någon skillnad.
Har ni mycket mördarsniglar på tomten så hade jag inte lagt ut markduk nu, för det blir ett förträffligt ställe för dem att övervintra och lägga ägg på.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Jag lade markduk under mina båda trädäck och det är ju ingen kostnad att köpa in det heller.

• Gilla
rotbackarn och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
N NathalieH skrev:
Fräken kan ju ha rötter sex meter djupt.... Det är som inget man kan ta död på har jag fått lära mig.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.