Död Bosch GWS 125-10C

6k läst  23 svar

1. M
    Medlem Nivå 5
    Slipade lite häromkvällen då varvtalet började gunga och slipen tappade kraft, snart nog stannade den helt. Inget drama med gnistor eller kortis. Ingen garanti kvar, är ca. 3,5 år gammal, hobbyanvänd.
    Är det nån idé att lämna på rep alt. försöka fixa själv eller bara att köpa nytt? Vad kan vara fel?
    Trist, trodde den skulle hålla längre i hobbydrift...

/T

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Först och främst, kolla kolen. De är förslitningsvara. Är du säker på att det inte bara var sladden som glappade? Händer rätt ofta att sladden blir skadad precis i böjen in i maskinen. Lösningen är att klippa av en decimeter sladd.

3. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Va! Inte laga en Blå Bosch!? Klart du skall laga den. Det är en evighetsmaskin förutom sladden och kolen som phl nämner.

:D

4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Jag har varit med om att strömbrytaren gav upp på en blå bosch vinkelslip. Då var den drygt 20 år gammal. Nu börjar den närma sig 30. Utmärkt maskin.

5. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Snart dags för den första rundsmörjningen, då. ;)

6. M
    Medlem Nivå 5
    Jag kollade upp lite igår, kapade sladden 20 cm utan skillnad, verkar inte vara glapp i sladden någon annanstans heller.
    Kolen ser fina ut, mkt kvar att slita på dem.
    Alla andra sladdar i maskinen sitter där de ska men trots det slår den av och på själv som om glapp, felet verkar vara efter mjukstarten, då den rycker igång.
    Så är väl bara att lämna in då, får väl se om det blir lönar sig kontra köpa nytt.

Surt iaf, har många andra maskiner som plågats mkt mer utan att svika.

Nån som har tips på nån annan bra 125'as vinkelkap, måste köpa en ny nu iaf, har inte tid att vänta på rep.

/T

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Jag skulle säga en blå Bosch men det kanske inte är aktuellt ;)

8. M
    Medlem Nivå 5
    Nja, så länge den gick var jag helnöjd :rolleyes:
    Men nu var jag väl mest ute efter om någon annan tillverkare gör nåt motsvarande med mjukstart, smidigt handhavande och bra prestanda så skulle jag kunna prova hållbarheten på den istället...

/T

9. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Det är nog styrelektroniken som har gått sönder. Det är den lilla plastklumpen med kablar ingjutet i epoxi. Bytes snabbt och lätt på Bosch-service. Kostar runt 100:-

10. E
    Bannad Nivå 1
    Bosch Service, vad är det och vart håller dom till?

11. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Tja. Halex Maskinservice i Göteborg t.ex.

12. E
    Bannad Nivå 1
    nja, "Bosch service" kan man väl inte kalla det, då Bosch inte har några auktoriserade verkstader i Sverige, allt Bosch går ner till Tyskland om det är garanti, den enda auktoriserade Bosch verkstaden i Sverige ligger i Sundvall (handmaskinservice).

13. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16
    Det var nog det dummaste jag hört. Jag lämnade in min gamla GBH i förra veckan för storstädning och Pierre som driver Halex har garantiservice som vanligt.
    Det är klart; har man köpt sin blå Bosch på stormarknad med partihandelsimport har inga pengar betalts till Bosch svenska garantiåtaganden. Därför kan du inte heller få någon garantiservice i Sverige. Köper man den genom verktygsproffs (jag köper mina hos Hjalmarssons Verktyg) får du fullt garantiåtagande på närmaste serviceställe.
    Du tror väl ändå inte att ett proffs skulle accepteras att maskinen skickades iväg till Tyskland under någon vecka (i bästa fall) när man kan få service lokalt samma dag?

14. R
    Bannad Nivå 2
    Ringer du och frågar bosch service så kommer dom skicka dig till en återförsäljare som sedan skickar den ned till tyskland.

Jag har kollat upp detta själv.

15. G
    Medlem Nivå 9
    Halex Maskinservice fungerar nog precis som min favoritverkstad i Stockholm för Makita (Bosch och Makita servas ofta hos samma verkstäder). Man lämnar maskinen, dom repar maskinen snabbt (Makita garanterar fixad maskin inom 3 dagar) för en spottstyver eftersom det sällan/aldrig är allvarliga fel på en Makita/Bosch.

Håller med Johan att det skulle aldrig hålla, att ett proffsmärke som Bosch alltid tar maskiner tillbaka till Tyskland för service om maskinen är köpt via dom rätta kanalerna.

Reppo: var ringer du? Du säger Bosch service men vad betyder det?

Måste villigt erkänna att jag funderade inte ens på att kontakta butiken när styrelektroniken i min Makita fräs rykte precis vid jul. Garantirep var det, kolla Essve's hemsida över verkstäder, gick dit, dom sa "inom tre dagar". Två dagar senare var den klar. Delen skulle gått på under 100:-. Generellt sett är normala reserv- och slitagedelar rätt billiga till proffsverktyg, iafa vad jag erfarit och sett. Så om man skulle veta vad som är fel så kan man alltid köpa delen och byta själv. Gjorde så då motorn till min Makita dragare började lukta skunk. Det var en enklare motor där kol inte kunde bytas. Motorn gick på under 300:- och maskinen blev som ny och rockar fett fortfarande. Köpte den 2002 så den är rätt ny.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: