Byggahus.se
Jag köpte en begagnad borrhammare för några veckor sedan, en Bosch 2-23 REA (230V). Dock är den stendöd när jag stoppat i sladden och trycker på avtryckaren. Är det någon som har tips eller idéer på om hur jag kan gå vidare?

Jag gav bara ett par hundringar för den så är den kaputt så orkar jag inte bråka om det men om det finns något enkelt knep för att få liv i den provar jag gärna det.

Börja med att skruva isär den och kolla sladden..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är nästan alltid kabelbrott nära maskinen. Tar man isär och kapar bort 20 cm från kabeln brukar det fungera. Nästa steg är kolen. Lätt att byta. Om kolen är OK får man kolla avtryckaren/startknappen.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Det såg mycket riktigt ut att vara ett kabelbrott precis där kabeln går in i maskinen men det hjälpte inte att jag kapade en bit, stendött. Skall leta fram min multimeter och testa avtryckaren innan jag ger mig på kolen.

Bästa svaret

zarkov zarkov skrev:
Det såg mycket riktigt ut att vara ett kabelbrott precis där kabeln går in i maskinen men det hjälpte inte att jag kapade en bit, stendött. Skall leta fram min multimeter och testa avtryckaren innan jag ger mig på kolen.
Kolla kabeln med multimetern också, det kan vara flera kabelbrott.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Kolla kabeln med multimetern också, det kan vara flera kabelbrott.
Mycket riktigt, jag mätte upp kabeln och det var avbrott i en av parterna. När jag kände igenom sladden så var den lite annorlunda på ett ställe strax ovanför stickproppen så jag antar att det var där. Med en ny sladd så snurrar maskinen som den skall.

Tack för hjälpen alla!

• Gilla
Big builder och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.