9 442 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
Dödsbo - autogirobetalningar tog pengarna till begravningen
Sida 1 av 2
En person gick bort i mitten av december (16/12). Vi misslyckades stoppa autogirobetalningar som drogs den 27/12 trots att ICA-banken kontaktades två gånger via telefon för att stoppa dem.
De hänvisade till ett dödsfallsintyg som ska komma från skatteverket (efter initiering från sjukhuset som ska anmäla personens död). De "kunde inte göra något" innan det intyget nått dem, men det kunde ta flera veckor sade dom.
Det är ett dödsbo som inte har några pengar förutom pensionen och ev bostadsbidrag. Och nu när autogirona drogs så finns troligen inte pengar kvar till begravningen. Jag har förstått att kostnader för begravning är prioriterade.
Vad gäller nu..? Är dessa pengar nu borta? Går de att få tillbaka så en begravning kan betalas?
(hoppas jag fick fram frågeställningen....)
De hänvisade till ett dödsfallsintyg som ska komma från skatteverket (efter initiering från sjukhuset som ska anmäla personens död). De "kunde inte göra något" innan det intyget nått dem, men det kunde ta flera veckor sade dom.
Det är ett dödsbo som inte har några pengar förutom pensionen och ev bostadsbidrag. Och nu när autogirona drogs så finns troligen inte pengar kvar till begravningen. Jag har förstått att kostnader för begravning är prioriterade.
Vad gäller nu..? Är dessa pengar nu borta? Går de att få tillbaka så en begravning kan betalas?
(hoppas jag fick fram frågeställningen....)
Som närmast efterlevande har man ansvar för begravningen. Men om den avlidne var myndig, och om man befarar att den avlidnes egna pengar inte räcker till värdig begravning ska den betalas av socialtjänsten.
Därför ska ni inte själva underteckna någon beställning hos begravningsbyrån. Om ni begår det misstaget riskerar ni att personligen tvingas betala, trots socialtjänstens ansvar. Begär istället stöd från socialen i den avlidnes hemkommun. Då kommer kommunen i efterhand att begära tillbaka pengar i den mån medel trots allt visar sig finnas.
Att begravningskostnaden är prioriterad fordran betyder ingenting innan dödsboet är begärt i konkurs - om ens så.
Därför ska ni inte själva underteckna någon beställning hos begravningsbyrån. Om ni begår det misstaget riskerar ni att personligen tvingas betala, trots socialtjänstens ansvar. Begär istället stöd från socialen i den avlidnes hemkommun. Då kommer kommunen i efterhand att begära tillbaka pengar i den mån medel trots allt visar sig finnas.
Att begravningskostnaden är prioriterad fordran betyder ingenting innan dödsboet är begärt i konkurs - om ens så.
Boutredningsman skulle jag undvika i ett fall som detta. Om boet med nöd och näppe klarar att betala en begravning kommer den avlidnes pengar absolut inte att räcka till räkningen från boutredningsmannen. Bristen hamnar då som fordran hos den som ansökt hos tinget om boutredning.huggan skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Men är det inte rimligt att upplupna skulder, som el och hyra, skall betalas före en ev. kommande, begravning?
Och vart i humhum går begravningsavgiften som dras som skatt varje år under ett långt liv?
Även pensionärer måste betala begravningsavgift (0,475% i min kommun).
Från Wiki
Och vart i humhum går begravningsavgiften som dras som skatt varje år under ett långt liv?
Även pensionärer måste betala begravningsavgift (0,475% i min kommun).
Från Wiki
För mig kommer de att ha plockat ut minst 100.000 kr den dagen jag lägger näsan i vädret.Begravningsavgift ska enligt Begravningslagen betalas av alla som är folkbokförda i Sverige. Avgiften, som fastställs på grundval av de faktiska begravningskostnaderna, tas ut på samma sätt som kommunalskatten, alltså i proportion till den kommunalt beskattningsbara inkomsten. Avgifterna varierar över landet.
magda136 skrev:
Det gör du alldeles rätt i. Dessutom ska du tala med den avlidnes bank(-er) och hyresvärd.
Tiden mellan dödsfallet och den dag skatteverket registrerar färdig bouppteckning (eller dödsboanmälan) är juridiskt problematisk. Under denna mellantid företräds boet nämligen varken av den avlidne själv eller någon dödsbodelägare. De flesta har betydligt sämre överblick och insyn i den avlidnes avtal och ekonomi än vad du verkar ha.
Bankerna bistår anhöriga med "servicepaket", med den innebörden att man accepterar att någon av dödsbodelägarna omedelbart tar hand om den avlidnes månadsräkningar. Men man ska vara medveten om att man kan få personligt ansvar för de betalningsuppdrag man signerar. Visar det sig senare att dödsboet visar brist och måste begäras i konkurs kommer konkursförvaltaren att ställa frågan om du borde ha insett situationens allvar.
Beträffande begravningsavgiften bekostar den varken kista, dekorationer eller annonser och entreprenörens grundavgifter. För den som inte varit medlem i Svenska kyrkan är inte ens orgelbruset gratis. Stockholms stad och Tranås kommun är de enda ställen i Sverige där den borgerliga kommunen är huvudman för begravningsväsendet. Därför bekostar begravningsavgiften i just dessa kommuner faktiskt lokal även om man inte varit medlem i Svenska kyrkan.
Svenska kyrkan är skyldig att tillhandahålla lokal för borgerliga begravningsakter, så det är ingen skillnad ur den synvinkeln.billy_baver skrev:
Edit: bra och informativt inlägg förresten, kändes lite petimeteraktigt att anmärka på en så liten sak.
Redigerat:
Med reservation för vacklande efterlevnad.gnejsarn skrev:
Man kan också tillägga att åtminstone Tranås (med borgerlig huvudman) upplåter endast lokaler med "plus" på väggen.
För att inte belasta dödsboet med onödiga kostnader.....
Beträffande hyreslägenhet;
Tänk på att dödsboet har rätt att säga upp lägenheten med 1 månads uppsägningstid (normalt 3 mån) men det måste ske omgående. Se upp med datum
Läs mer här
http://www.fastighetsagarna.se/syd/tjanster/fraga_experten/min-hyresgast-har-avlidit-vad-galler
Saxat:
"För att en månads uppsägningstid ska gälla krävs vidare att uppsägningen görs inom en månad från dödsfallet. Missar man tidsfristen gäller vanlig uppsägningstid för bostadslägenheter, det vill säga tre månader."
Beträffande hyreslägenhet;
Tänk på att dödsboet har rätt att säga upp lägenheten med 1 månads uppsägningstid (normalt 3 mån) men det måste ske omgående. Se upp med datum
Läs mer här
http://www.fastighetsagarna.se/syd/tjanster/fraga_experten/min-hyresgast-har-avlidit-vad-galler
Saxat:
"För att en månads uppsägningstid ska gälla krävs vidare att uppsägningen görs inom en månad från dödsfallet. Missar man tidsfristen gäller vanlig uppsägningstid för bostadslägenheter, det vill säga tre månader."
Tack Roland för tipset. Det hade vi som tur är redan sett, och fixat med uppsägning. Det som strular till det lite i vårt fall är att personen som gått bort bodde i stockholm och det ena barnet bor 20 mil söderut och det andra barnet bor 20 mil norrut.