personstar

DO: Åldersdiskriminering att neka bolån till äldre

730 läst  7 svar

1. Redaktionen
    Medlem Nivå 7
  2. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 18
    Banken har ju huset som säkerhet så jag förstår inte vad problemet är. Vem som helst kan ju tuppa av när som helst.

MagHam gillar
  3. yonna
    Medlem Nivå 13
    Jag (pensionär) fick samma besked när jag ville lägga om mina lån trots att huset är belånat till under halva taxeringsvärdet. Bytte till lokala HB-kontoret som var ytterligt välvilliga och serviceminded.

Artikelns 60-åring kanske hade för avsikt att jobba till 70 år ... något som en tidigare statsminister ansett som rimligt om man är frisk och har lämpligt jobb. Därför tycker jag det är ännu mer oroväckande att folk nekas lån. I det här fallet var det dessutom inte lönen som fallerade utan endast åldern.

4. jonmo
    Verktygstokig Nivå 14
    Banken får väl göra en bedömning baserat på det data som finns tillgängligt. Det är givetvis ingen rättighet att få låna pengar. Individuell bedömning är den mest rimliga policyn, men det är inget problem om äldre bedöms hårdare.

5. F
    Gäst
    Ja, låna ut obegränsat till alla oavsett inkomst! Det funkade ju bra för Freddie Mac o Fanny May i USA som blev ökända i finanskrisen 2009! Banken har pant o klarar sig men inte låntagaren.
    Man måste ju ha betalningsförmågan om man skall ha lån, det styrs av konsumentkreditlagen. Tyvärr har inte alla själva omdöme om hur mycket man kan låna.
    Vad SBAB gjorde fel var ju att de generellt sänkte inkomsten efter 65 års ålder istället för att göra en pensionsutredning och se vilken inkomst personen verkligen skulle ha när man slutar jobba.
    Man kan fortfarande bli nekad lån oavsett ålder men inte pga en generell nedräkning av pension.

6. K
    Medlem Nivå 1
    Svärfar fick nej på ett brygglån på 500'000 när han skulle sälja sin stora lägenhet för att köpa en mindre då han blivit änkeman. Gick till Nordea, fick nej. Gick till Swedbank, fick ja. Bankerna gör sina egna bedömningar.

7. S
    Gäst
    Och inte bara det! De kräver ju dessutom personlig borgen (om huset inte skulle kunna täcka skulden). Tro inte att du som låntagare bara kan gå ifrån huset som de kunde i USA under finanskrisen 2008, i Svea får du betala till dess banken fått tillbaka allt. Inklusive huset. Och förmodligen ränta hela tiden.

Enklaste sättet att stoppa överbelåning och rusande fastighetspriser - låt bankerna nöja sig med huset som säkerhet!

8. fia_mstd
    Husspekulant · Nivå 9
    Självklart kan vem som helst dö när som helst, men ingen kan väl ha missat att risken för att dö ökar i takt med stigande ålder.

Är det en mänsklig rättighet att få låna pengar? Varför inte bara gå till en annan bank? Har svårt att tro att alla banker säger nej till att låna ut pengar till fullt arbetsför 60-åring med ett hus som säkerhet.

Banker som lånar ut pengar till folk som egentligen inte har råd att låna ser jag som ett långt större bekymmer!!!

jocke31 gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: