Hej

Har funderingar på att montera en djurskrämma i trädgården. Dessa drivs med 9v batteri. Funderar på att ansluta med en batterieliminator istället. Frågan är om det går att förlänga kabeln till denna på 9v-sidan. Vet tex att detta inte är möjligt då man ansluter 12v spottar (Vet att det är möjligt med speciell kabel och transformator).

Om det går. Vilken kabel? maxlängden på kabeln?

//JED

Haft precis samma tanke!

Vi har två kattskrämmor som jag köpte 4st 9V accar till och en laddare men man glömmer bort att byta batterier.

Jag skulle tro att det inte är några problem att ha en 3-5 meters kabel mellan eliminator och enheten men är ingen expert i ämnet. Man kanske får tänka om och ha skrämman närmare ett eluttag?

Fungerar dessa bra? Var köpte du dem?

Jag skulle helst vilja placera dem längs tomtgränsen och riktade in mot tomten därför skulle jag behöva en längre kabel. Snarare 30-40 meter. Det går ju alltid att dra EKK längs staketet och sätta upp ett uttag, men det kostar ju en del. Alternativet är ju att dra markkabel, men det är ju ännu dyrare....

En batterieliminator för småelektronik har inte så hög uteffekt att den orsakar störningar. Med en traditionell nätdel (järnkärnetrafo och likriktare - en ostabliserad skulle säker gå bra) finns det ingen risk alls. Då finns inga begränsningar på kabellängd om vi antar att djurskrämman inte drar mer än något hundratal mA.

Du kan antagligen ha i stort sett hur lång kabel som helst.

Risken för problem är rätt liten.

Om du faktiskt skulle få problem så kan en kondensator paralellt över 9V-matningen vid djurskrämman hjälpa, men risken att det behövs är rätt liten.

Tack för svaren.

Gällande kabel skulle det gå bra med "högtalarkabel 0,75mm2" alternativt SKX 0,75mm2?

//JED

JED skrev:
Tack för svaren.

Gällande kabel skulle det gå bra med "högtalarkabel 0,75mm2" alternativt SKX 0,75mm2?

//JED
Jag skulle nog satsa på något mer väderbeständigt, typ en 1mm2 gummikabel. Men visst fungerar det säkert.

Vissa kablar mår dåligt av UV-strålarna från solen.

Jag tror att om du väljer en mörk kabel så är det bara ytan som i värsta fall skadas av UV-ljus, men om du väljer en ljus kabel så kan den skadas längre in.

Om du ändå behöver handla kabel så köp nån som är tänkt att dras utomhus. Annars, ta vad du har i bra-att-ha-lådan.

Telefontråd för utomhusbruk funkar säkert den med. (Tex försvarets "1000 DL"), inte mkt ström som sagt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.