Byggahus.se

Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl

1. em72
    Renoveringsnovis · Nivå 6
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EB17C71F-DA2A-4A1C-8087-7050B9A032FB.jpeg
    Visa bilaga 429933
    Ja, vacker och STOR larv! Håller med om att det är sorgligt att de kan förstöra stora fina träd om angreppen blir för stora, men jag dödar inte heller fjärilslarver. Om en björk stryker med gör inte så mycket men jag vill gärna ha kvar vårt stora vackra körsbärsträd.
    Jag blev så distraherad av larven att jag glömde sötpotatisen i ugnen, och bränd sötpotatis har liknande färg som larven :crysmile:

• Laddar…
  2. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Du får gärna komma och flytta dessa långt långt bort härifrån ;)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200721_201133.jpg

3. M
    Medlem Nivå 3
    Jag vet, känner till "mördarsniglarna" och deras mutanter och vad de kan åstadkomma i trädgårdar. Vet inte om det är lustigt men berättar ändå, en anekdot gällande vädret som liknelse.
    Min mamma hade sommarstuga i Stockholms södra skärgård, vi bor i en grannkommun 13 km bort utan skärgård... jag kunde ringa till mamma och klaga över vädret, rätt trist och molnigt, och hennes svar var att det var så fint och inte ett moln.

Lite samma med dessa sniglar - i en annan del av kommunen så är de väldigt besvärliga, men där vi bor är de ett fåtal, och eftersom jag mest ser dem ringla iväg på gräsmattan (har växthus så inga öppna odlingar) så kan jag inte med säkerhet säga att det är en Spansk skogssnigel eller någon av de som parat sig med våra vanliga skogssniglar. Fast, jag erkänner...några har jag katapultat iväg med hjälp av en spade, till en fortsatt tillvaro i den nära skogsdungen som ägs av kommunen.

4. F
    Medlem · Nivå 7
  5. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Samma här. Kan verkligen larverna döda fullvuxna ekar?

Staffan

6. M
    Medlem Nivå 3
    Det låter helt otroligt men samma granne som nu ska ta hjälp av arborist, har själv tagit ned två mindre ekar och när han skulle klyva till lagom bitar för att fylla på vedförrådet så såg det ut som en schweizerost inuti.

7. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Du kan väl återkoppla i tråden efter arboristens besök!

8. em72
    En enda larv lär inte döda trädet, men om det är många larver eller angreppen återkommer kontinuerligt så kan trädet dö. Larverna huserar i trädet 2-4 år innan de är färdigväxta och kryper iväg för att förpuppas. Så här står det på gronarader.se:
    Skadebild: Larven lämnar efter sig grova gångar i sitt värdträd. Ofta rinner det stora mängder jäst sav ur hålen som lockar dit andra insekter. Träd som angrips kraftigt under flera år kan dö.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 3
    Ska försöka komma ihåg att göra det, är själv nyfiken.

• Laddar…
  10. ceson
    Medlem · Nivå 13
    • Laddar…
    • Laddar…
  11. em72
    • Laddar…