Hej,
Har nyligen köpt en sommarstuga där vatten strulat för tidigare ägare och de valt att ta med sig i dunk. Det finns en fin djupborrad brunn säkert 40 m djup eller mer där vatten spegeln ligger 6 m ner från markytan men upp till huset är det närmare 10 meter. Jag har planer på att köpa en djupvattenpump men ser att det är stora prisskillnader. Stugan är mycket liten och enkel och behovet är egentligen bara en kran på utsida hus att hämta diskvatten från och driksvatten om det visar sig vara bra kvalitet. Behöver jag köpa hydrofor för att det ska fungera? Eller kan man koppla pumpen direkt till en kran och pumpen känner av när den skall starta och stanna? Hur kan anläggningen vintersäkras?

Köp en pumpautomat, den startar när man slår på kranen. Funkar smidigt, bygg ett isolerat pumphus åt den bara så klarar den sig fint med negrävda pem slangar dom är nämligen frosttåliga :)

Toppen tack för svar, är nybörjare så lite svamliga funderingar.. Pumpautomaten funkar väl så att den suger upp ett tryck och stannar när trycket är tillräckligt och har dessa funktioner i sin enhet men hur fattar den djupa pumpen att trycket är tillräckligt och stannar känner även den av trycket?

Serry Serry skrev:
Toppen tack för svar, är nybörjare så lite svamliga funderingar.. Pumpautomaten funkar väl så att den suger upp ett tryck och stannar när trycket är tillräckligt och har dessa funktioner i sin enhet men hur fattar den djupa pumpen att trycket är tillräckligt och stannar, känner även den av trycket?
Eller menar du att endast köpa en pumpautomat för då tror jag att ledningsdragningen är för lång.

Hej, Hur har vattnet strulat tidigare? Dåligt vatten i brunn?
Oavsett detta så behövs en dränkpump som klarar 40m + 30m (vattentryck 3 Bar) så den bör klara 70m i höjd om nu de där 10m går horisontellt till hus. Enklaste är väl ingen kran utan en strömbrytare som slår av pumpen, Inget finlir men funkar om man skall tappa upp i hink.

Med stugan följde en pumpautomat, så jag trodde att den skulle funka. Jag gjorde många försök trodde att det var luft som smet in nån stans i systemet (köpte till och med en ny likadan ifall den tidigare hade frusit). Men har nu landat i att det som följde med inte kan ha funkat särskilt bra för tidigare ägaren heller och efter att blivit bekant (på en km avstånd pga corona) med en pratglad äldre granne så framkom på höstkanten att de tidigare ägarna alltid tog med sig vatten.

10m var en avrundning... är ca 7meter vertikalt ( 6 meter ner från marken runt brunnen till vattenspegel och sen ca 1 m till då huset ligger lite högre upp på berget) och ca 10m horisonellt från brunnen till där tidigare ägarna placerat pumpautomaten ett litet kallt utrymme under huset. Men om det går att koppla ihop på något vis så har jag en pumpautomat som visserligen kan ha gått torrt lite för många gånger i min iver att få detta att funka men som skulle kunna prövas...

Vi har en grävd brunn på ca 5 m djup och har en superenkel lösning med en pumpslang som går ner i brunnen och en pump med tryckvakt.
Hålet borrade vi i brunnsväggen och pumpen är en rätt billig kombinerad trädgårds/gårdspump. Tryckvakten är viktigast att den slår av och på när vi slår av och på kranen.
Bra att kolla hur många meter pumpen orkar dra. Tror våran har en begränsning på 9 meters djup.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.