Hej,
Jag installerade en ny 3-fas Emteck pump i min brun (80m) for 3 veckor sedan, eftersom den 30år gammal Grundfos gav upp.
Vi har dåligt tillrinning i brunnen och den nya pumpen tappa aldrig tryck som den gamla. Det var en varning att tar det lugnt med vatten förbrukning när trycket var låg. Nu har jag pumpat ut all vatten från brunnen med den nya pump och nu finns där ingen tryck alls. Jag tror att den nya pump behövs att byta ut igen eftersom den vill inte kom igång igen nu när vattnet har hunnit rinner till igen.
Vi bo på en ö och det kosta multum att för ut en firma att förbättra tillrinning och det ar öklart att det skulle hjälper eftersom berget är så hårt och jobbigt.
Jag har hittat 1-fas pumpar med inbyggd torrkörningsskydd (Grundfos) men ingen 3-fas pumpar med nåt liknande inbyggd. Finns det??
Jag har hittat en annan lösning i form av en tryckströmbrytare med lågtryck vakt

Square D Pressure Switch M4 30-50 PSI W/ Low Pressure Cut-Off 9013FSG2J21M4

som stänger av pumpen om trycket sjunka ordentligt (vid tom brun) for att skydda pumpen. Men hittar ingen 3-fas variant. Finns det på marknad??

Jag vill inte riktigt har nån system som jag behöver att har ner i brunnen. Bättre med grejer ovanför marken som jag kan fixa vid behöv.

Tack for allt hjälp.
Jag ar en engelsk man och ber om ursäkt for min dåligt svenska.

John

Du kan andvända lågtrycksvakten tillsammans med en kontaktor om den är enfas

Annars är det bra om man har en enfas pump vid strömmavbrott då är det enklare och billigare att hitta en lämplig generator

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.