Hej!

Är igång och sätter kronan på renoveringsverket; med andra ord, sätter upp nya golvlister och foderlister. Jag är dock fundersam på hur vi ska göra med foderlisterna i hallen, där tapetlagren som byggts upp över åren innebär att det föreligger en differens om flera millimeter mellan den yttersta tapeten och själva dörrkarmen/fodret. Om jag monterar foderlisterna as is så kommer det garanterat bli redigt glipigt på yttersidan, mot tapeten.

Glipa mellan en vit dörrkarm och mönstrad tapet där flera lager tapet skapar ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finger som håller ett måttband mot en vägg för att mäta gapet mellan tapeten och dörrkarmen.
Skapa konto

Jo, visst finns det fog och färg. Men tapeten ni ser i bilderna ovan är de slutgiltiga. Kanske inte rätt tillvägagångsätt, men gjort är gjort, och jag är orolig för att om jag behöver foga allt för mycket på utsidan så är det svårt att göra det rakt och snyggt.

Så, vad skulle ni göra? Jämna ut diffen med något 4-5 mm tunt, övermålningsbart och enkelt tillsågat material som antingen monteras på karmen före foderlisten, alternativt direkt på foderlisten före montering? Eller någon helt annan lösning? Alla tips mottages.

• Glipa mellan en vitmålad dörrkarm och ojämnt tapetlager som föreslår en monteringsutmaning vid renovering.
    Skapa konto
Utan att vara forumets främsta expert så skulle jag gissa att 5 mm djupdiff är lite i mesta laget, att bara sätta vanligt foder skulle förmodligen se lite tokigt ut. Förslagsvis sätter du en smyglist/foglist eller använder klackfoder. Det senare kan du behöva hyvla till för att få lämpligt djup på klacken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.