Byggahus.se

Djupanslag för Fein MM?

1. A
    Medlem · Nivå 11
    Okej, jag vet att det här är en rätt nischad Fein-fråga, men tycker inte jag hittar något på amerikanska sajter ("depth stop ring" verkar vara ett betydligt vanligare tillbehör), så jag prövar...
    Någon som testat Feins djupanslag för Multimaster, den varianten som man använder tillsammans med E-cut-bladen + segmentsågbladen? (Se bifogad bild)

Jag har en sån, funkar helt ok, men när jag hade dragit ut E-cut-stoppet (vänster i bild) och skulle sätta tillbaka det, går det rätt trögt. Jag plockar då isär hela plastringen som visar sig innehålla två O-ringar. Säkert en smart konstruktion som gör att det går lagom trögt att justera djupet, men hur är det tänkt att man ska kunna sätta tillbaka djupostoppet efter att man bytt mellan E-cut-stop och sågklingastoppet, när E-cutstoppet saknar fasning i den ändan som trycks in i hålet.... Det går ju inte utan att den skarpa kanten skär sönder o-ringarna?? Skumt nog verkar de ha tänkt på detta vad gäller sågklingastoppet, som har fasning (men den är i svart aluminium - inte som på bilden - och har en D-profil som gör att den ej går att snurra på till skillnad från E-cutstoppet ).
    Ni som inte har sett detta tillbehör förstår nog inte vad jag pratar om :), men jag vore mycket tacksam för svar, om någon har koll på detta...

Mvh

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Underlättar nog om du postar bilderna med.
    Djupanslaget låter mer än intressant om man kan få nåt sånt att passa boschen med.

/Kent

3. A
    Medlem · Nivå 11
    Oj, bilden föll tydligen bort.
    Märker nu när jag tittar närmare på den bilden att just E-cut-stoppet (till vänster) verkar ha en fasning på ena sidan av övre änden (men inte det andra stoppet...). Isåfall har de bara missat det på mitt ex, irriterande - och dessutom ett klantigt fel; om man inte vet att det ligger två O-ringar innuti kommer man garanterat att förstöra hela prylen om man är lite mer envis än vad jag var.

När det gäller möjlighet till användning med Bosch funkar detta inte då djupstoppet fästs med två M-skruvar, som Multimastern har gängor för på undersidan. Kolla om Boschen har någon sådan möjlig fästanorning annat än för själva tillbehören (sågblad etc). Lite synd annars då det begränsar möjligheter vad gäller tilbehör.

/A