Byggahus.se

Distanser för över/under-kantsarmering?

1. J
    Medlem · 31 inlägg
    Hej
    Jag skall gjuta en grund för ett garage med en platta som är ca 120 mm tjock. Den är konstruerad med över och underkants-armering som skall ligga på min 25 mm från respektive yta.

Jag funderar nu på hur jag lättast lägger nätet på sina respektive nivåer. Skall jag använda armeringsdistanser typ 30/40 för den undre och sedan ca 70/80 för den övre. Eller finns det distanser som kan hantera två lager direkt. Det känns som om det blir en väldig massa distanser...

En annan fundering jag har är hur det fungerar att gå på två lager armering utan att man förstör armerings-läggningen?

/Johan

2. B
    Anonym
    ska du ha två lagers nät armering?? varför?
    i ytter kanterna skulle jag förstå men hela plattan? är det tunga maskiner?

3. J
    Medlem · 31 inlägg
    Tung belastning och ett bjälklag av betong...

4. B
    Anonym
    skulle gärna se din ritning

5. J
    Medlem · 31 inlägg
    Har den tyvärr inte digitalt men den är gjord av en erfaren konstruktör så jag tror inte att den är felkonstruerad på något sätt. Ytterligare en sak som jag inte nämnde är att det skall gjutas in en saxlyft som skall klara av 3 ton.

6. B
    Anonym
    oki. men dom brukar göra en beteckning av vad du behöver också

7. J
    Medlem · 31 inlägg
    Jo det vore bra men saknas tyvärr... Jag är framför allt intresserad av att se hur andra löst det övre lagret. En bild eller skiss vore inte så dumt ;-)

8. J
    Medlem · 31 inlägg
    Vad du säger är att jag behöver använda någon form av rullarmering eller iläggningsfärdig armering? Kan jag inte lägga ett 6150 nät som överkantsarmering? Konstruktören har ritat det så.

9. B
    Anonym
    jaha.
    13/21
    sid 24-25 i boken

10. J
    Medlem · 31 inlägg
    OK
    Nu fattar jag :)
    Tack!

11. B
    Anonym
    ska du dra av ytan eller ska du gjuta på frihand med sloda?

12. J
    Medlem · 31 inlägg
    Vet inte riktigt, man jag tror att det blir svårt att dra av den. Blir nog sloda och sedan elektrisk glättare...

13. J
    Medlem · 31 inlägg
    Har du någon koll på hur tätt man behöver ha nätstöd för att bära upp ett övre/undre lager med 6150 nät. Letar på nätet och hittar flera leverantörer men ingen teknisk-beskrivning om rekommenderad läggnings princip.

14. B
    Anonym
    distanser finns direkt ingen bestämelse över. dom ska bara hålla nätet på rätt djup i armering
    nätet är ju tunt. jag skulle tro en meter i mellan. du får testa.
    är ju ingen direkt billig gjutning du ska göra