Byggahus.se

Distanser eller liknande för att höja upp köksben.

1. N
    Medlem Nivå 6
    Hej!
    Pga diverse så kommer mina golvplattor i mitt nyflytspacklade kök dröja minst 3 veckor... Jag vill gärna börja montera underskåpen innan dess!
    Epoqs ben är gjorda för att vara max 17cm höga. När plattorna kommer dit är det inte mer än 15cm kvar... Då får man en arbetshöjd på 89cm totalt och behöver klyva golvsockeln också.
    Därför behöver jag tips på distanser eller högre köksben (har letat ben utan framgång).
    Det bör inte vara trä pga mögelrisken antar jag.
    Har ni något förslag?
    Mitt egna bästa förslag hittills är.. Hockeypuckar! Dom bygger 2,5cm och det är väl i minsta laget. Hade funderingar på en 45x90regel men det känns fuktosäkert?
    Tips mottages till stressad yrhöna!

2. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Puckar är väl utmärkt. Tror iofs inte du behöver vara rädd för trä där heller. Ska inte hamna ngn fukt där!

Att skippa klinker under köksstommarna tycker jag dock är lite trist. Får du en liten läcka på diskmaskinen eller liknande så kommer du aldrig märka något då det blir som en liten bassäng där inne!

3. N
    Medlem Nivå 6
    Puckar är solid gummi. Bra form och lagom tjocka... Iaf oftast!
    Jag tycker också att det är synd. Men jag kan inte vänta 3 veckor till innan jag börjar sätta in köket. Får äta kallskuret och ta vatten från badrummet nu... Annars hade jag föredragit plattor överallt!
    Plattsättarn sa att det var sällan folk hade plattor hela vägen in till väggen... Men vad vet jag?

Lägger jag en träregel på golvet så blir ju eventuellt vatten ett problem. Annars är det bara betong där. 45mm regel känns bättre än säg 2 puckar iaf.

4. N
    Medlem Nivå 6
    Om ingen säger emot blir det 45 höga reglar. Blir ju enkelt om diskmaskinen osv ska upp också.